Češi dluží svým mobilním operátorům miliardy

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Platební morálka klientů mobilních operátorů se díky rostoucí ekonomice zvyšuje. Svědčí o tom pokles počtu sporů, které řeší Český telekomunikační úřad.

Rostoucí životní úroveň domácností se promítá kromě útrat v obchodech i do toho, jak Češi hradí své dluhy za služby mobilních operátorů. „V posledním období jsme zaznamenali zlepšení platební morálky,“ uvádí mluvčí O2 Lucie Jungmannová. Podobně se vyjadřuje i Vodafone. „Trend zadluženosti se změnil, počet nových případů meziročně poklesl,“ dodává Veronika Exnerová z Vodafone Czech Republic s tím, že klesl i průměrný dluh.

Zlepšená platební morálka se promítá rovněž do počtu sporů týkajících se placení za služby, které řeší Český telekomunikační úřad. V loňském roce se podle jeho výroční zprávy snížil počet sporů z téměř 67,2 tisíce v roce 2016 na loňských 43,6 tisíce. Počet zahájených správních řízení tak meziročně poklesl o přibližně 35 procent.

Problémových dlužníků ostatně ubývá v celé ekonomice. Podle registru neplatičů Solus mělo ke konci prvního čtvrtletí závazek po splatnosti 624 tisíc lidí, o deset tisíc méně než na konci roku 2017. I přes svižný ekonomický růst ale mobilní operátoři stále uvádějí obří nezaplacené částky. „Celková suma, kterou evidujeme na nezaplacených pohledávkách, je v řádu miliard korun,“ uvádí mluvčí T-Mobile Martina Kemrová. Ostatní operátoři se k dlužným částkám nevyjádřili.

Nebudou to malé sumy. Jen společnost O2 měla ke konci minulého roku opravné položky na problémové pohledávky ve výši 2,4 miliardy korun – o rok dříve to bylo 2,6 miliardy. U Vodafonu pohledávky po splatnosti činily ke konci loňského března 1,05 miliardy korun oproti 1,07 miliardy v březnu 2016.

Dlužné miliardy se načítají po relativně malých částkách. „Průměrná výše dluhu po splatnosti se většinou pohybuje okolo tisíce korun,“ sděluje Exnerová. V řádu tisíců korun jsou nesplácené dluhy rovněž u T-Mobile. Operátoři se s neplacením za služby rozhodně nesmiřují. Nejprve zkoušejí vymáhat dluhy po dobrém, kdy klienty upozorňují na dluhy po splatnosti. „Po vyčerpání těchto možností předáváme pohledávky externím inkasním agenturám a dále na Český telekomunikační úřad, advokátním kancelářím a exekutorům,“ dodává Kemrová.