Češi dluží svým mobilním operátorům miliardy | E15.cz

Češi dluží svým mobilním operátorům miliardy

Češi dluží svým mobilním operátorům miliardy
Ilustrační foto
• 
ZDROJ: profimedia.cz

Vladan Gallistl

Platební morálka klientů mobilních operátorů se díky rostoucí ekonomice zvyšuje. Svědčí o tom pokles počtu sporů, které řeší Český telekomunikační úřad.

Rostoucí životní úroveň domácností se promítá kromě útrat v obchodech i do toho, jak Češi hradí své dluhy za služby mobilních operátorů. „V posledním období jsme zaznamenali zlepšení platební morálky,“ uvádí mluvčí O2 Lucie Jungmannová. Podobně se vyjadřuje i Vodafone. „Trend zadluženosti se změnil, počet nových případů meziročně poklesl,“ dodává Veronika Exnerová z Vodafone Czech Republic s tím, že klesl i průměrný dluh.

Zlepšená platební morálka se promítá rovněž do počtu sporů týkajících se placení za služby, které řeší Český telekomunikační úřad. V loňském roce se podle jeho výroční zprávy snížil počet sporů z téměř 67,2 tisíce v roce 2016 na loňských 43,6 tisíce. Počet zahájených správních řízení tak meziročně poklesl o přibližně 35 procent.

Problémových dlužníků ostatně ubývá v celé ekonomice. Podle registru neplatičů Solus mělo ke konci prvního čtvrtletí závazek po splatnosti 624 tisíc lidí, o deset tisíc méně než na konci roku 2017. I přes svižný ekonomický růst ale mobilní operátoři stále uvádějí obří nezaplacené částky. „Celková suma, kterou evidujeme na nezaplacených pohledávkách, je v řádu miliard korun,“ uvádí mluvčí T-Mobile Martina Kemrová. Ostatní operátoři se k dlužným částkám nevyjádřili.

Šéf Vodafonu: Neomezené tarify nabídneme, až budou mít domácnosti dostatečně rychlý pevný internet

Nebudou to malé sumy. Jen společnost O2 měla ke konci minulého roku opravné položky na problémové pohledávky ve výši 2,4 miliardy korun – o rok dříve to bylo 2,6 miliardy. U Vodafonu pohledávky po splatnosti činily ke konci loňského března 1,05 miliardy korun oproti 1,07 miliardy v březnu 2016.

Dlužné miliardy se načítají po relativně malých částkách. „Průměrná výše dluhu po splatnosti se většinou pohybuje okolo tisíce korun,“ sděluje Exnerová. V řádu tisíců korun jsou nesplácené dluhy rovněž u T-Mobile. Operátoři se s neplacením za služby rozhodně nesmiřují. Nejprve zkoušejí vymáhat dluhy po dobrém, kdy klienty upozorňují na dluhy po splatnosti. „Po vyčerpání těchto možností předáváme pohledávky externím inkasním agenturám a dále na Český telekomunikační úřad, advokátním kancelářím a exekutorům,“ dodává Kemrová.

Zájem spekulantů o české dluhopisy je nejsilnější od konce intervencí
Komentář Pavla Ryby: Ekonomiku ohrožují hned tři bubliny naráz

 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Články odjinud