Nové iPhony zviditelnily nepříliš známou fobii. Fotoaparáty dráždí ty, kteří mají strach z děr

Prezentace Applu a jeho nového iPhone Pro

Prezentace Applu a jeho nového iPhone Pro Zdroj: Reuters

Apple má záložní plán při eskalaci obchodní války s Čínou. iPhony by montoval v Indii.
Apple má záložní plán při eskalaci obchodní války s Čínou. iPhony by montoval v Indii.
3
Fotogalerie

Úterní velkolepá prezentace Applu a jeho novinek přinesla záhy poměrně překvapivou reakci specifické skupiny. Konkrétně těch, kteří mohou trpět takzvanou trypofobií. Nové modely iPhone Pro a miniobjektivy jejich fotoaparátů mohou některým lidem připomínat objekty jejich strachu. Díry a shluky děr.

Zatímco dřív měli fanoušci Applu u představovaných novinek značky strach spíš z ceny, teď se objevila nová obava. Jak píše web americké televize CNN, na sociálních sítích se množí reakce lidí, kteří upozorňují na to, že pohled na nové iPhony z jejich zadní strany u nich vede k fobickým reakcím. Ty se v medicíně diagnostikují jako trypofobie.

Ti, kteří jí trpí, pociťují intenzivní a iracionální strach z malých děr, především pak ze shluku děr. Dráždí je například pohled na plástve medu nebo bublinkovou čokoládu.

Jde o kontroverzní téma a podle řady komentářů na sociálních sítích na sebe mnoho lidí chce jen upozornit a skutečné potíže nemají.

Geoff Cole z univerzity v Essexu v Anglii ale pro CNN uvedl, že „ač to může vypadat poměrně kuriózně a nezvykle, skutečně mohou být někteří lidé, kteří při pohledu na shluky děr mohou pociťovat úzkost“.

Relevantní výzkumy jsou nicméně kusé. Podle Coleovy studie 16 procent zkoumaných na představované shluky děr u různých předmětů reagovalo tak, že je jim takový pohled nepříjemný. Důvodem je podle teorie barevný kontrast, který lidské oko vnímá kolem hrany děr.

Téma trypofobie dříve rezonovalo i při představování jiných technologických novinek. Psalo se o něm už například před několika měsíci, kdy Nokia představila svůj telefon s ještě více objektivy, než nyní ukázal Apple. Když se ale cokoliv podobného uděje kolem iPhonu, mívá to kvůli jeho síle na trhu mnohem větší ohlas.