Ve využití dronů vidí lukrativní byznys nejen dubajští šejci připravující autonomní letecká taxi, ale i technologové z IBM. Firma působící ve více než 170 zemích světa si proto na americkém patentovém úřadě zaregistrovala koncept speciálních malých dronů donášejících kávu.
Vize IBM spočívá v chytrých bezpilotních letounech vybavených kamerami a velmi pokročilými biometrickými senzory. Stroje by totiž měly být schopny reagovat na mávajícího zákazníka, číst emoce v jeho tváři nebo se orientovat v diáři obsluhovaných na základě uživatelské aplikace. Pokud by dotyčný souhlasil, software dronu by měl přístup k jeho dennímu programu a podle toho doručoval kávu na stůl.
Kromě mávnutí na dron počítá patent IBM i s přivoláním letounu i pomocí aplikace. V patentovém dokumentu se uvádí, že technologie může najít uplatnění jednak v kancelářích a udržet zaměstnance „čilé“, jednak v kavárnách, kterým může zvýšit prodeje.
Byť se může zdát vize IBM až příliš futuristická, server Financial Times připomíná, že to byla právě IBM, která v posledních letech vládla byznysu s výpočetní technikou, kdy prorazila například na poli laserových operací očí nebo čtení čárových kódů.
Kromě analýzy lidských emocí mají drony i vyhodnocovat, jak dlouho a jak intenzivně skupina osob diskutuje a podle toho kávu donášet. Co víc: letouny mají rozpoznat známé osobnosti a doručovat jim nápoj přednostně.
IBM však není první společností, která se byznysem s drony intenzivně zabývá. Už dříve oznámil operátor Vodafone, že vynalezl systém na detekci dronů na letištích nebo v oblasti vězeňských budov. Největší světový e-shop Amazon pak pracuje na systému donášek pomocí bezpilotních letounů.
Ukázka z patentového dokumentu: Ukázka z patentového dokumentu|