Řízení letového provozu zvýší ochranu proti leteckým katastrofám způsobeným drony

Řízení letového provozu

Řízení letového provozu Zdroj: Řízení letového provozu

dron, ilustrační
Jan Klas, generální ředitel státního podniku Řízení letového provozu
Řízení letového provozu
4
Fotogalerie

Ochrana letadel proti srážce s drony se v Česku zvýší. Řízení letového provozu chce rozšířit aplikaci na monitoring dronů v tuzemském vzdušném provozu. Státní podnik minulý měsíc vysoutěžil provozovatele pro letiště na pražské Ruzyni, v Ostravě, Brně a Karlových Varech. Do budoucna má ŘLP ambici sledovat provoz dronů na celém území státu.

Nový systém konsorcia americké společnosti AirMap a české UpVision bude nejprve nasazen na Letišti Václava Havla. V současnosti probíhá dodávka systému, následovat bude školení pracovníků ŘLP.

Dvouletá smlouva státního podniku s konsorciem ve výši 5,6 milionu korun zahrnuje také tři mezinárodní letiště v Brně, Ostravě a Karlových Varech. „Na těchto letištích jsme schopni zavést službu v horizontu šesti měsíců,“ uvedl Richard Klíma, mluvčí ŘLP. Záležet bude na potřebách provozovatelů dronů.

„Systém by měl být rozšířen i pro ostatní největší letiště, měl by tedy být pokryt celý řízený vzdušný prostor,“ doplnil Jakub Karas ze společnosti UpVision a zároveň viceprezident Aliance pro bezpilotní letecký průmysl. V kombinaci s antidronovými systémy by prý mohla služba dobře sloužit například i k ochraně Pražského hradu či jaderné elektrárny Temelín.

Po zabezpečení nejcitlivějších oblastí chce ŘLP rozšířit aplikaci na celé území. „Systém je vhodné nasadit na celostátní úrovni po nezbytné diskuzi s ministerstvem dopravy a Úřadem pro civilní letectví,“ řekl Klíma. Celostátní kontrolu ale ŘLP hned tak nezíská, diskuse s ministerstvem a Úřadem civilního letectví je naplánovaná na rok 2020, kdy vyprší stávající smlouva o provozu systému.

Incidenty na Letišti Václava Havla a jeho ochrana

Od roku 2011 došlo ke třem případům, kdy se v blízkosti pražského letiště vyskytl dron bez povolení. Veškerý letecký provoz proto musel být přesměrován na vedlejší ranvej. „Patříme k méně ovlivněným letištím, zejména ze severských zemí bývá hlášeno mnohem více incidentů,“ popisuje mluvčí letiště Marika Janoušková.

„Nemohu prozradit, které technologie využíváme. Do dvouletého výzkumu ochrany proti dronům jsme nicméně investovali dva miliony korun. Nejprve musíte dron detekovat, zjistit, odkud je ovládán a jak ho eliminovat,“ přibližuje šéf Letiště Václava Havla Václav Řehoř s tím, že se letiště zajímá o více různých technologií. Mezi ně může patřit například zbudování virtuální zdi kolem letiště, zařízení na převzetí signálu k ovládání dronu nebo jeho přímé sestřelení ve vzduchu.

Ten má nejen zpřehlednit provoz dronů na českém nebi, ale i výrazně zrychlit a zjednodušit jejich komerční využití. Žádosti pilotů o létání v omezených oblastech totiž bude možné s úřady vyřídit v reálném čase.

Ve většině evropských zemí teprve dojde ke spuštění systému. Jeho využití bude vyžadovat připravovaná nová legislativa Evropské unie.

Pokuty udělené Úřadem pro civilní letectví za nelegální létání s drony
RokPočet pokutCelková výše v korunách
2012115 000
201300
20146145 000
201516508 800
201614415 000
201746421 000
2018 (do 14. března)7160 000