Ochrana letadel proti srážce s drony se v Česku zvýší. Řízení letového provozu chce rozšířit aplikaci na monitoring dronů v tuzemském vzdušném provozu. Státní podnik minulý měsíc vysoutěžil provozovatele pro letiště na pražské Ruzyni, v Ostravě, Brně a Karlových Varech. Do budoucna má ŘLP ambici sledovat provoz dronů na celém území státu.
Nový systém konsorcia americké společnosti AirMap a české UpVision bude nejprve nasazen na Letišti Václava Havla. V současnosti probíhá dodávka systému, následovat bude školení pracovníků ŘLP.
Dvouletá smlouva státního podniku s konsorciem ve výši 5,6 milionu korun zahrnuje také tři mezinárodní letiště v Brně, Ostravě a Karlových Varech. „Na těchto letištích jsme schopni zavést službu v horizontu šesti měsíců,“ uvedl Richard Klíma, mluvčí ŘLP. Záležet bude na potřebách provozovatelů dronů.
„Systém by měl být rozšířen i pro ostatní největší letiště, měl by tedy být pokryt celý řízený vzdušný prostor,“ doplnil Jakub Karas ze společnosti UpVision a zároveň viceprezident Aliance pro bezpilotní letecký průmysl. V kombinaci s antidronovými systémy by prý mohla služba dobře sloužit například i k ochraně Pražského hradu či jaderné elektrárny Temelín.
Po zabezpečení nejcitlivějších oblastí chce ŘLP rozšířit aplikaci na celé území. „Systém je vhodné nasadit na celostátní úrovni po nezbytné diskuzi s ministerstvem dopravy a Úřadem pro civilní letectví,“ řekl Klíma. Celostátní kontrolu ale ŘLP hned tak nezíská, diskuse s ministerstvem a Úřadem civilního letectví je naplánovaná na rok 2020, kdy vyprší stávající smlouva o provozu systému.
Od roku 2011 došlo ke třem případům, kdy se v blízkosti pražského letiště vyskytl dron bez povolení. Veškerý letecký provoz proto musel být přesměrován na vedlejší ranvej. „Patříme k méně ovlivněným letištím, zejména ze severských zemí bývá hlášeno mnohem více incidentů,“ popisuje mluvčí letiště Marika Janoušková. „Nemohu prozradit, které technologie využíváme. Do dvouletého výzkumu ochrany proti dronům jsme nicméně investovali dva miliony korun. Nejprve musíte dron detekovat, zjistit, odkud je ovládán a jak ho eliminovat,“ přibližuje šéf Letiště Václava Havla Václav Řehoř s tím, že se letiště zajímá o více různých technologií. Mezi ně může patřit například zbudování virtuální zdi kolem letiště, zařízení na převzetí signálu k ovládání dronu nebo jeho přímé sestřelení ve vzduchu. |
Ten má nejen zpřehlednit provoz dronů na českém nebi, ale i výrazně zrychlit a zjednodušit jejich komerční využití. Žádosti pilotů o létání v omezených oblastech totiž bude možné s úřady vyřídit v reálném čase.
Ve většině evropských zemí teprve dojde ke spuštění systému. Jeho využití bude vyžadovat připravovaná nová legislativa Evropské unie.
Rok | Počet pokut | Celková výše v korunách |
2012 | 1 | 15 000 |
2013 | 0 | 0 |
2014 | 6 | 145 000 |
2015 | 16 | 508 800 |
2016 | 14 | 415 000 |
2017 | 46 | 421 000 |
2018 (do 14. března) | 7 | 160 000 |