Smartphony devastují trh s fotoaparáty

Fotoaparát

Fotoaparát Zdroj: Profimedia

ilustrační foto
Ilustrační snímek
3
Fotogalerie

Nástup chytrých mobilů se v posledních letech drasticky podepsal na celosvětových prodejích fotoaparátů. Za letošní první čtvrtletí se jich podle údajů Camera & Imaging Products Association prodalo jen 3,2 milionu, meziročně o 27 procent méně. Propad trhu tak navázal na loňský rok, kdy se prodalo jen 19,4 milionu fotoaparátů, meziročně zhruba o 22 procent méně. Nižší počet přístrojů se přitom naposledy prodal v roce 1984. 

Příčinou poklesu je podle expertů rozvoj současných chytrých mobilů. Éru nastartovala se svým iPhonem v roce 2007 firma Apple. Ve zmíněném roce se prodalo ještě přes sto milionů foťáků. Na vrcholu trhu v roce 2010 se na světě prodalo dokonce 121 milionů přístrojů.

„Dlouhodobě klesá trh s levnějšími fotoaparáty a s kompakty, kde je vliv kvalitního fotoaparátu v mobilu nejznatelnější,“ uvádí Stanislav Jakeš, obchodní ředitel společnosti Megapixel.

Podobně mluví další obchodníci. „Počet prodaných digitálních kompaktních fotoaparátů, které jsou cenově nejpřístupnější, od roku 2011 postupně klesá v průměru zhruba o patnáct procent,“ upozorňuje Táňa Lálová, mluvčí e-shopu Mall.cz.

Trpí tak zejména levnější modely. „Naopak fotoaparáty zaznamenávají rozvoj hlavně v dražších nebo specializovaných kategoriích, ve kterých mobilní telefony zaostávají,“ upozorňuje Martin Škoda, výkonný ředitel společnosti Centrum FotoŠkoda.

Zájem mají spotřebitelé o kvalitnější a dražší foťáky, což se projevuje na tržbách, které celosvětově sice klesají, ale výrazně pomaleji než počty kusů. Například loni se hodnota prodaných fotoaparátů snížila „pouze“ o osm procent.

V nejbližší době ovšem ani výrobci nepředpokládají změnu trendu. „Lidé obvykle fotí se smartphony. Trh s digitálními fotoaparáty bude padat ještě zhruba dva roky,“ prohlásil v lednu šéf japonského výrobce fotoaparátů Canon Fujio Mitarai s tím, že během této doby by mohl spadnout až o polovinu.

Fotoaparáty ale nejsou jedinou oblastí, kterou nepříznivě zasáhly smartphony. „S příchodem mobilních telefonů s větší úhlopříčkou displeje lidé přestali některá zařízení používat – například MP3 přehrávače, budíky nebo diktafony,“ doplňuje mluvčí e-shopu Alza.cz Patricie Šedivá. Kromě nich se to podle Lálové týká také kamer, navigací nebo třeba autorádií.

Chcete vědět, jak uspět v digitální době? Dozvíte se v novém magazínu E15 Premium >>>

Video placeholde
Jak uspět v digitální době? Nový magazín E15 • E15