České firmy digitální daň mine

Ministerstvo financí

Ministerstvo financí Zdroj: profimedia.cz

Chystaný zákon o digitální dani může v Česku kromě internetových gigantů, jako je Apple, Facebook nebo Google, platit i pro menší mezinárodní hráče, jako jsou Airbnb, Uber, Spotify, Booking.com nebo prodejce módy Zalando. Naopak na vyhledávač Seznam, softwarový Avast a další domácí firmy by se vztahovat neměla. Sedmiprocentní daň by se měla odvádět z vybraných internetových služeb, hlavně z reklamy

„Je třeba zdůraznit, že se jedná o vyrovnávací daň,“ uvedla Šárka Šmolíková z ministerstva financí. „Cílem je, aby dopadla zejména na ty subjekty, které podnikají na českém trhu, aniž by z této činnosti platily v Česku odpovídající daň z příjmu,“ dodala.

Koho se bude nová povinnost týkat, má vymezit norma. Zatímco limit globálního obratu nad 750 milionů eur, což je přes 19 miliard korun, bude kopírovat podobné zákony přijaté ve Francii a Rakousku, dolní hranici obratu v tuzemsku ministerstvo stále zvažuje. Francouzská a rakouská úprava počítá s 25 miliony eur ročně, tedy s asi 640 miliony korun. „Tento parametr bude součástí návrhu zákona, který ministerstvo předloží vládě koncem května,“ podotkla Šmolíková.

Jeden z největších tuzemských internetových hráčů, portál Seznam.cz patřící miliardáři Ivu Lukačovičovi, digitální daň podporuje. „Vítáme všechny změny, které povedou k zavedení spravedlivého systému zdanění naší zahraniční konkurence tak, aby do české státní pokladny začala odvádět odpovídající částky,“ uvedla mluvčí portálu Aneta Kapuciánová.

V letech 2008 až 2017 zaplatila firma v Česku na dani z příjmu přes 1,8 miliardy korun, tedy v průměru 180 milionů ročně. Oproti tomu Google v posledních letech odvádí asi jen osm milionů za rok.

Avast, jehož loňský celosvětový obrat dosáhl 18,4 miliardy korun, vyčkává na finální podobu zákona. „Z nám dostupných zdrojů zatím není k dispozici žádná přesná definice toho, z čeho se daň bude platit,“ reagovala mluvčí společnosti Dominika Kalašová.

Zástupci firem Spotify, Takeaway, Booking, Zalando nebo eDreams kritizují digitální daň už od loňska, kdy o ní začali debatovat ministři financí EU. „Způsobila by značnou újmu evropskému technologickému sektoru a poškodila podniky, které jsou katalyzátorem hospodářského růstu a zaměstnanosti v evropské ekonomice,“ uvedly internetové firmy ve společném prohlášení.