Soukromí versus inzerce. Cookovy a Zuckerbergovy zájmy se rozcházejí | E15.cz

Soukromí versus inzerce. Cookovy a Zuckerbergovy zájmy se rozcházejí

Filip Zelenka

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Z Tima Cooka a Marka Zuckerberga se stali nepřátelé. Tvrdí to alespoň web CNET s odkazem na nové informace o diametrálně odlišném přístupu šéfů Applu a Facebooku k zabezpečení osobních dat uživatelů a práci s nimi. Apple se po skandálu zneužitých dat společností Cambridge Analytica rozhodl posílit soukromí uživatelů. Facebook i po únicích dat a ostré kritice ze všech stran neustoupil ze svých principů a pokračuje ve shromažďování množství informací o svých uživatelích, ale také o lidech, kteří si facebookový účet nikdy nezaložili.

Na veřejnost prosákl obsah rozhovoru obou mužů z roku 2019. Mark Zuckerberg se na konferenci investiční banky Allen & Company ptal Tima Cooka, jak má vyřešit problémy s ochranou soukromí. Smažte všechna osobní data, která jste získali mimo své aplikace, zněla Cookova rada s tím, že je byznys model Facebooku neudržitelný. Údajně šokovaný šéf Facebooku se Cookovu radu rozhodl ignorovat.

Ani před zmíněnou radou nebyl vztah obou šéfů ideální. „Musíme Applu způsobit bolest,“ řekl Zuckerberg svému týmu v roce 2018 podle zdrojů The Wall Street Journal.

Letošní změna podmínek ochrany soukromí u Applu posunula vzájemné soupeření dál. „Čím dál více v Applu spatřujeme jednoho z našich největších konkurentů,“ prohlásil letos v lednu zakladatel Facebooku. Cook naopak odmítl, že by Facebook považoval za jednoho z největších soupeřů.

Cookovy a Zuckerbergovy zájmy se rozcházejí. Apple spuštěním nových podmínek ochrany soukromí výrazně omezí sběr dat třetích stran. Aplikace, jako je Facebook, budou nově u každé instalace potřebovat souhlas uživatelů se sledováním i mimo sociální síť. 

Největší soupeři

„Je to útok na personalizovanou inzerci a bude to mít dopad na vlastníky malých podniků,“ říká o nových pravidlech Applu Dan Levy z Facebooku. Jde o očekávanou reakci, byznys model největší sociální sítě světa s 2,8 miliardami uživatelů je totiž založen na sběru dat a následné cílené inzerci.

Cook naopak věří, že sledování uživatelů na internetu není pro inzerci nezbytné. „Myslím, že lze dělat digitální inzerci a vydělávat na tom bez sledování lidí, kteří o tom nevědí,“ řekl šéf Applu v rozhovoru pro The New York Times. Podle něj některé společnosti sbírají více dat, než ve skutečnosti potřebují.

Předešlý šéf Applu Steve Jobs měl k Zuckerbergovi opačný vztah než Cook. Se současným šéfem Applu se zakladatel Facebooku kromě oficiálních událostí nestýká. S Jobsem udržoval Zuckerberg kontakt a zakladatel Applu obdivoval jeho intuici, zápal a vůli.

Inzerce je základ

Sedmdesát miliard z celkových 85 miliard dolarů tržeb má Facebook od milionů inzerentů. Z toho 75 procent připadá na malé a střední podniky. Pokud Apple omezí možnost sběru dat, Facebook to pocítí. Pro sociální síť je odklon Applu problém i proto, že drží podíl 15 procent na trhu s chytrými telefony. Uživatelé operačního systému iOS jsou pro inzerenty zajímavější, neboť utrácejí 2,5krát více než uživatelé Androidu.

Hlavním zdrojem příjmů Applu jsou prodané iPhony, iMacy a iPady a služby s nimi spojené. Jen loni Apple prodal přes 200 milionů iPhonů. Otázka rozsáhlejší kontroly osobních dat je čím dál naléhavější. Apple tak může slibem větší ochrany soukromí přilákat další zákazníky. 

 

 

 

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah