Soukromí versus inzerce. Cookovy a Zuckerbergovy zájmy se rozcházejí

Mark Zuckerberg považuje Apple za jednoho z největších konkurentů Facebooku.

Mark Zuckerberg považuje Apple za jednoho z největších konkurentů Facebooku. Zdroj: Reuters

Tim Cook vsadil na soukromí uživatelů.
2 Fotogalerie
Filip Zelenka
Diskuze (1)

Z Tima Cooka a Marka Zuckerberga se stali nepřátelé. Tvrdí to alespoň web CNET s odkazem na nové informace o diametrálně odlišném přístupu šéfů Applu a Facebooku k zabezpečení osobních dat uživatelů a práci s nimi. Apple se po skandálu zneužitých dat společností Cambridge Analytica rozhodl posílit soukromí uživatelů. Facebook i po únicích dat a ostré kritice ze všech stran neustoupil ze svých principů a pokračuje ve shromažďování množství informací o svých uživatelích, ale také o lidech, kteří si facebookový účet nikdy nezaložili.

Na veřejnost prosákl obsah rozhovoru obou mužů z roku 2019. Mark Zuckerberg se na konferenci investiční banky Allen & Company ptal Tima Cooka, jak má vyřešit problémy s ochranou soukromí. Smažte všechna osobní data, která jste získali mimo své aplikace, zněla Cookova rada s tím, že je byznys model Facebooku neudržitelný. Údajně šokovaný šéf Facebooku se Cookovu radu rozhodl ignorovat.

Ani před zmíněnou radou nebyl vztah obou šéfů ideální. „Musíme Applu způsobit bolest,“ řekl Zuckerberg svému týmu v roce 2018 podle zdrojů The Wall Street Journal.

Letošní změna podmínek ochrany soukromí u Applu posunula vzájemné soupeření dál. „Čím dál více v Applu spatřujeme jednoho z našich největších konkurentů,“ prohlásil letos v lednu zakladatel Facebooku. Cook naopak odmítl, že by Facebook považoval za jednoho z největších soupeřů.

Cookovy a Zuckerbergovy zájmy se rozcházejí. Apple spuštěním nových podmínek ochrany soukromí výrazně omezí sběr dat třetích stran. Aplikace, jako je Facebook, budou nově u každé instalace potřebovat souhlas uživatelů se sledováním i mimo sociální síť. 

Největší soupeři

„Je to útok na personalizovanou inzerci a bude to mít dopad na vlastníky malých podniků,“ říká o nových pravidlech Applu Dan Levy z Facebooku. Jde o očekávanou reakci, byznys model největší sociální sítě světa s 2,8 miliardami uživatelů je totiž založen na sběru dat a následné cílené inzerci.

Cook naopak věří, že sledování uživatelů na internetu není pro inzerci nezbytné. „Myslím, že lze dělat digitální inzerci a vydělávat na tom bez sledování lidí, kteří o tom nevědí,“ řekl šéf Applu v rozhovoru pro The New York Times. Podle něj některé společnosti sbírají více dat, než ve skutečnosti potřebují.

Předešlý šéf Applu Steve Jobs měl k Zuckerbergovi opačný vztah než Cook. Se současným šéfem Applu se zakladatel Facebooku kromě oficiálních událostí nestýká. S Jobsem udržoval Zuckerberg kontakt a zakladatel Applu obdivoval jeho intuici, zápal a vůli.

Inzerce je základ

Sedmdesát miliard z celkových 85 miliard dolarů tržeb má Facebook od milionů inzerentů. Z toho 75 procent připadá na malé a střední podniky. Pokud Apple omezí možnost sběru dat, Facebook to pocítí. Pro sociální síť je odklon Applu problém i proto, že drží podíl 15 procent na trhu s chytrými telefony. Uživatelé operačního systému iOS jsou pro inzerenty zajímavější, neboť utrácejí 2,5krát více než uživatelé Androidu.

Hlavním zdrojem příjmů Applu jsou prodané iPhony, iMacy a iPady a služby s nimi spojené. Jen loni Apple prodal přes 200 milionů iPhonů. Otázka rozsáhlejší kontroly osobních dat je čím dál naléhavější. Apple tak může slibem větší ochrany soukromí přilákat další zákazníky. 

 

 

 

Vstoupit do diskuze (1)