Telefónice i T-Mobilu klesl zisk, rostou ale datové služby

Mobilní telefon

Mobilní telefon

Největší tuzemské telekomunikační firmě Telefónica klesl v prvním čtvrtletí čistý zisk o 6,8 procenta na 1,62 miliardy korun. Konsolidované výnosy se meziročně snížily o 3,2 procenta na 12,45 miliardy korun. Konkurenčnímu operátorovi T-Mobile klesly v prvním čtvrtletí tržby o dvě procenta na 6,4 miliardy korun. Hrubý provozní zisk EBITDA mu klesl o 6,6 procenta na 3,1 miliardy.

Podle finančního ředitele Telefóniky Jesúse Péreze de Uriguen se firmě daří stabilizovat spotřebu mobilních rezidentních zákazníků a udržet nárůst zákazníků v hlavních oblastech. „Naše pokračující marketingové aktivity zaměřené na propagaci chytrých telefonů vedly k dalšímu nárůstu jejich prodejů a penetraci mezi našimi zákazníky, což pozitivně ovlivnilo vývoj výnosů z mobilního internetu,“ uvedl.

Počet uživatelů mobilních služeb se proti loňskému březnu zvýšil o dvě procenta na 4,94 milionu. Za nárůstem stálo především zvýšení počtu smluvních klientů o šest procent na 3,1 milionu. Celkové mobilní výnosy ale klesly o pět procent na 6,1 miliardy korun zejména kvůli poklesu mezioperátorských poplatků a silné konkurenci zejména v segmentu malých a středních firem. Průměrný měsíční výnos na zákazníka se snížil o sedm procent na 394 korun.

Skupina v prvním čtvrtletí pokračovala v restrukturalizaci, která vedla ke snížení počtu zaměstnanců o 179 na 6711 pracovníků. Mzdové náklady meziročně klesly o devět procent.

Konsolidované investice klesly o 14 procent na 974 milionů korun. Směřovaly především do zvyšování kapacity a pokrytí mobilní sítě 3G a budování optických sítí.

T-Mobilu klesá počet předplacených karet

Konkurenčnímu T-Mobilu se snížil počet zákazníků o dvě procenta na 5,35 milionu. Finanční výsledky ovlivnil zejména průběžný pokles cen telekomunikačních služeb, jehož dopad se operátor snažil zmírnit zvyšováním efektivity. Podíl nehlasových služeb na tržbách se zvýšil o tři procentní body na 27 procent, objem přenesených dat vzrostl na dvojnásobek.

„Výsledky za první čtvrtletí považujeme za velmi dobré, a to i přesto, že trh dlouhodobě klesá. Velkou radost mi dělá růst datových služeb,“ uvedl generální ředitel T-Mobilu Milan Vašina.

Firma zvýšila počet tarifních klientů o 3,6 procenta na 2,9 milionu, počet uživatelů předplacených karet naopak o sedm procent klesl. Průměrný výnos na zákazníka klesl o 12 korun na 358 korun měsíčně.

Vedle objemu přenesených dat se zvýšil počet provolaných minut a SMS. Průměrný uživatel provolal 132 minut měsíčně, což je o osm procent více, než v minulém roce.