Už žádný RIM, pouze BlackBerry: Kanaďané vkládají naděje do nových telefonů

Šéf BlackBerry Thorsten Heins

Šéf BlackBerry Thorsten Heins Zdroj: profimedia.cz

Research In Motion (RIM) přichází s dlouho očekávanou a odkládanou sérií telefonů s novým operačním systémem BlackBerry 10. Firma, jejíž někdejší sláva v posledních letech, si od nich slibuje comeback na trhu chytrých telefonů, na němž kdysi dominovala. Aby symbolizovala, že to s radikální změnou myslí vážně, vzdává se názvu RIM. Od nynějška se celá firma bude jmenovat BlackBerry.

RIM byla průkopníkem smartphonů a její přístroje byly oblíbené zvláště mezi manažery. V posledních dvou letech však nestačí držet krok s konkurencí telefonů iPhone od společností Apple a telefonů od Samsungu a dalších firem na bázi systému Android od Googlu.

„Jsme rozhodně na cestě transformace, na cestě, která nejenže změní od základů naše podnikání a značku, ale která, jak věřím, přemění mobilní komunikace ve skutečný mobilní computing,“ řekl na prezentaci v New Yorku šéf firmy Thorsten Heins. Firma k uvedení BlackBerry 10 na trh pořádá podobné akce v Torontu nebo v Dubaji.

Nové telefony BlackBerry se chlubí rychlými internetovými prohlížeči, novými prvky či chytrými fotoaparáty. Nový software se na technologických blozích setkal vesměs s příznivými ohlasy. Recenzenti, kteří již měli příležitost telefon vyzkoušet, ale často kritizují omezenou nabídku dodatečných aplikací a podle redaktora listu Wall Street Journal, který jinak nové BlackBerry chválí, působí jako „rozpracovaný produkt.

Většina analytiků považuje BlackBerry 10 za klíč k dlouhodobé životaschopnosti firmy, zatím si však nejsou jisti jeho úspěchem. „Uvidíme, zda si získají někdejší slávu. Mám dojem, že to budou telefony, o nichž bude každý mluvit dobře, ale zas tak moc lidí si je kupovat nebude,“ řekl agentuře AP analytik Colin Gillis z firmy BGC Financial.

Vývoj akcií RIM:Vývoj akcií RIMVývoj akcií RIM

Akcie firmy od půlky roku posilují a nyní jsou na nejvyšší hodnotě od února loňského roku. Někteří analytici nedávno zvýšili cílovou cenu akcií. Od začátku dnešní konference ovšem akcie ztratily přes osm procent.

Změnou jména chce RIM posílit klíčovou značku BlackBerry. „Předtím jsme používali značky Research In Motion, BlackBerry, Bold, Curve, Torch, PlayBook, což všechno rozřeďovalo značku BlackBerry, která je fantastickou devízou,“ řekl marketingový ředitel firmy Frank Boulben.