Za lobbing v Evropě nejvíce utratí Google, Facebook a Microsoft, jejich výdaje jdou do milionů eur

Microsoft

Microsoft Zdroj: Reuters

Nejvíce peněz na lobbing v Evropě vynakládají američtí technologičtí giganti Google, Facebook a Microsoft. Ukázala to studie organizací Corporate Europe Observatory a LobbyControl. Firmy vydávají vysoké částky v době, kdy se Evropská unie snaží prosadit přísnější zákony regulující činnost těchto firem. 

Zatímco dříve ve výdajích na lobning vedly framaceutické firmy, výrobci fosilních paliv, finančí nebo chemický sektor, nyní utrácejí nejvíce právě technologické společnosti.

„Rostoucí lobbistická palebná síla velkých technologických firem a digitálního průmyslu jako celku odráží obrovskou a rostoucí roli těchto odvětví ve společnosti,“ uvádí se ve studii. Důvodem k obavám by podle ní mělo být to, že tyto platformy mohou využít svého vlivu k tomu, aby se ujistily, že jejich hlasy jsou v debatě o nových pravidlech pro digitální platformy slyšet více než hlasy kritiků.

E-COMMERCE SUMMIT 2021: Největší online e-commerce konference. Zjistěte víc >>>

Studie uvádí, že 612 firem, skupin a svazů vynaloží ročně více než 97 milionů eur za lobbing v oblasti digitální ekonomiky. Studie vychází z údajů, které firmy do poloviny června vložily do registru transparentnosti EU.

Nejvíce peněz vydal Google, a to 5,75 milionu eur. Následoval Facebook, jehož výdaje na lobbing činily 5,5 milionu eur. Microsoft na stejný účel vynaložil 5,25 milionu, Apple 3,5 milionu, Huawei tři miliony a Amazon 2,75 milionu eur.

Technologický lobbing se zaměřuje na dva hlavní právní předpisy. Zákon o digitálních trzích a zákon o digitálních službách. Ty platformám stanovují, co mají dělat a naopak nedělat, a vyžadují, aby více sledovaly a regulovaly svůj obsah.

Studie rovněž varuje před napojením odvětví na Evropskou komisi. Lobbisté se účastnili tří čtvrtin z 270 schůzek úředníků Evropské komise k oběma návrhům zákonů.