Úřad schválil fúzi vlastníků Datartu a Electroworldu, vytvoří společný holding

Zdroj: archiv

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil zlínské skupině HP Tronic a slovenské NAY vytvořit společný holding pod názvem HP Invest. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. ÚOHS se fúzí zabýval od loňského srpna, obě firmy svůj záměr oznámily v červnu loňského roku. Součástí HP Tronic je maloobchodní prodejce spotřební elektroniky Datart i výrobce Eta, skupina NAY zahrnuje síť prodejen Electro World.

„Činnosti spojujících se soutěžitelů se překrývají zejména v oblasti maloobchodního prodeje elektroniky, v níž patří mezi významné subjekty. Jejich společný tržní podíl však nepřesáhne 25 procent, což je hranice, do které se má za to, že spojení nemá za následek podstatné narušení hospodářské soutěže,“ uvedl ÚOHS ve zprávě.

Majitelé skupin loni v červnu uvedli, že případným spojením reagují na současný trend trvalého posilování on-line prodejců a avizovaného nástupu on-line tržišť. Informovali také, že zahájený proces má prověřit uskutečnitelnost spojení podle platného soutěžního práva. Společný holding vznikne pouze v případě, že jej soutěžní úřady posvětí a pokud se majitelé dohodnou na podmínkách.

Skupina HP Tronic se sama nebo prostřednictvím svých dceřiných společností zabývá prodejem zejména elektroniky v kamenných obchodech a na internetu na území České republiky, Slovenska Maďarska, Polska a Německa. V Česku provozuje síť 156 prodejen po značkami Datart a ETA a internetové obchody se spotřebním zbožím Kasa.cz a Datart.cz.

Tržby skupiny loni meziročně vzrostly o 2,14 procenta na 25,9 miliardy korun. Provozní zisk EBITDA , tedy před započtením daní, úroků a odpisů, činil 1,035 miliardy korun, což je o 93 milionů více než v roce 2022. Skupina působí také v cestovním ruchu a gastronomii, provozuje například Resort Valachy se čtyřmi hotely s wellness centry a ski areálem ve Velkých Karlovicích na Vsetínsku a Bistrotéku Valachy ve Zlíně. Její firmy zaměstnávají více než 3000 lidí.

Společnost NAY působí na slovenském trhu přes 30 let. Od roku 1992 začala budovat vlastní síť maloobchodních prodejen. V roce 1998 vytvořila koncept velkoplošných prodejen pod registrovanou značkou NAY Elektrodom, který postupně rozšířila po celém Slovensku. V roce 2014 odkoupila síť prodejen Electro World na Slovensku a v České republice.