Až 2016. Praha žádá o prodloužení termínu dostavby Blanky

Pražský primátor Bohuslav Svoboda. Slavnostní ukončení ražby se uskutečnilo 5. září v Praze. Na akci aktivisté z občanského sdružení Pražské fórum rozvinuli transparent s nápisem "Tunel lží" (v pozadí).

Pražský primátor Bohuslav Svoboda. Slavnostní ukončení ražby se uskutečnilo 5. září v Praze. Na akci aktivisté z občanského sdružení Pražské fórum rozvinuli transparent s nápisem "Tunel lží" (v pozadí). Zdroj: ctk

Praha požádala stavební úřad o prodloužení termínu dokončení tunelového komplexu Blanka na konec roku 2016. Vyplývá to z informací zveřejněných dnes na úřední desce pražského magistrátu. Stavební povolení dosud podle zveřejněného dokumentu předpokládalo termín dokončení do konce loňského roku. Město už dříve oznámilo, že stavbu ve zkušebním provozu spustí v dubnu 2014, definitivní dokončení všech prací ale plánuje až na konec roku 2016.

Důvodem žádosti je podle zveřejněného dokumentu „redukce přidělování finančních prostředků na jednotlivé roky výstavby“. Praha má nedostatek peněz na investice, musí šetřit i na jiných stavbách. Žádost města bude nyní posuzovat magistrátní odbor dopravy jako speciální stavební úřad. Účastníci řízení mohou do 15 dnů podat své námitky.

Vedení Prahy v úterý oznámilo, že ušetří na výstavbě tunelového komplexu Blanka dalších asi 354 milionů korun. Šetřit se bude především na některých úpravách na povrchu. Cena za celou stavbu by tak mohla klesnout zhruba pod 36,7 miliardy korun. I přesto ale bude cena oproti původním plánům minulého vedení města vyšší asi o osm miliard.

Minulé vedení města za primátora Pavla Béma (ODS) tvrdilo, že tunel bude stát 28 miliard korun. Nové vedení radnice ale po svém nástupu zjistilo, že má zaplatit o deset miliard více. Politici poté slíbili, že se pokusí dohodnout snížení ceny. Nevznikne proto takzvaný baldachýn na Letné, výtvarné ztvárnění výdechů z tunelu a zakryt nebude úsek od nového Trojského mostu po most Barikádníků.

Stavba tunelového komplexu začala již v roce 2007, délka severozápadní části městského okruhu bude téměř 6,4 kilometru. Doplní tak již provozovaných 17 kilometrů okruhu. Budování od počátku provází množství problémů. Během ražby se tunel třikrát propadl a dodavatel stavby Metrostav kvůli nehodám dostal od báňského úřadu několik pokut. Místní obyvatelé si často stěžovali na hluk nebo prašnost ze stavby.