CzechTrade: Pomohli jsme loni českým firmám k zakázkám za 1,3 miliardy

Czech Trade

Czech Trade Zdroj: CTK

Agentura CzechTrade loni pomohla českým exportním firmám získat zakázky v hodnotě 1,3 miliardy korun. Státní agentura zrealizovala celkem 1996 obchodních případů pro 1079 českých firem. Poptávka po jejích službách meziročně vzrostla o 28 procent. Podle Hospodářské komory jsou výsledky agentury CzechTrade naprostým neúspěchem.

Nejúspěšnější zahraniční kanceláří agentury CzechTrade podle hodnoty zprostředkovaných zakázek je pobočka v Budapešti, nejvíce úspěšných případů pak vykázala zahraniční kancelář v Düsseldorfu. Letos CzechTrade otevře v ČR pět regionálních exportních míst pro vývozce. Měly by také být otevřeny čtyři zahraniční kanceláře, a to v indickém Bengalúru, čínském Kantonu, nigerijském Lagosu a v Chicagu v USA.

„Loni jsme zaznamenali celkem 122 úspěšných případů v celkové hodnotě přesahující 1,3 miliardy korun,“ uvedl generální ředitel agentury Radomil Doležal.

Hospodářská komora upozornila, že podíl podpořeného exportu ze strany CzechTrade dosáhl pouhých 0,036 procenta celkového loňského vývozu ČR. „Zakázky pro české firmy jen v objemu 1,3 miliardy korun jsou proto naprostým neúspěchem agentury CzechTrade,“ uvedl viceprezident komory Bořivoj Minář. Dodal, že u státní agentury dlouhodobě postrádá kroky na podporu exportu pro malé a střední podnikání.

Český vývoz loni podle odhadů vykázal nový rekord, když se přiblížil čtyřem bilionům korun

Podle agentury nejvíce úspěšných případů vykázaly zahraniční kanceláře v Düsseldorfu (25), v kazašském městě Almaty (14) a v Londýně (11). Z hlediska objemu obchodních případů byla nejlepší zastoupení v Budapešti (455,5 milionu korun), Johannesburgu (162,6 milionu Kč) a ve Stockholmu (137,5 milionu korun).

„Pro místní podniky jsou stále nevýznamnější trhy EU, ale projevuje se stále větší zájem i o vzdálená teritoria. Dobré výsledky zahraničních kanceláří v Johannesburgu nebo v Almaty ukazují, že se lze prosadit i na trzích, které pro české vývozce nejsou tradiční,“ dodal ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD).

CzechTrade je agentura na podporu exportu, řízená ministerstvem průmyslu a obchodu. Funkcí agentury, která působí od roku 1997, je pomáhat českým firmám a podnikatelům proniknout na zahraniční trhy. Nyní má 47 zahraničních poboček, poslední byla otevřena letos v Teheránu. Český vývoz loni podle odhadů vykázal nový rekord, když se přiblížil čtyřem bilionům korun. Kladné saldo obchodní bilance vykáže zhruba 490 miliard korun.