Dráhy urychlují prodej majetku, letos za něj chtějí 1,3 miliardy

Projde přestavbou.
Modernizací starých
motorových vozů řady 810
a přípojných vagonů má
za 1,55 miliardy korun
vzniknout 62 dvouvozových
souprav pro regionální tratě

Projde přestavbou. Modernizací starých motorových vozů řady 810 a přípojných vagonů má za 1,55 miliardy korun vzniknout 62 dvouvozových souprav pro regionální tratě Zdroj: mediafax

České dráhy chtějí letos pokračovat v rozprodeji nemovitého majetku, což je činnost, která drží národního dopravce v zisku. Podnik prodává například sklady, bytové domy, vodojemy, úschovny zavazadel a pozemky. V seznamech se však objevují i výpravní budovy. Podnikatelský plán ČD počítá pro tento rok s výnosy z prodejů ve výši 1,3 miliardy korun, loni to byla necelá miliarda.

Seznamy nepotřebného majetku čítají stovky položek. Na prodej je například úschovna v jihočeských Slavonicích, nádražní budova v severočeských Trmicích, bytovka v Říkovicích na Přerovsku či objekty na nádraží v Praze Vršovicích.

„Prodej majetku je součástí výsledovky, díky němu můžeme investovat do nových vozidel,“ řekl generální ředitel drah Petr Žaluda. Podle jeho náměstka pro ekonomiku Michala Nebeského není prodej aktiv záchranou firmy, ale přirozeným trendem.

„Firma, která za sebou vleče takovou historickou zátěž, by po pravdě řečeno potřebovala vydělávat mnohem více,“ uvedl Nebeský. Dráhy sice loni vydělaly 314 milionů korun, samotná osobní doprava ale skončila v minusu téměř 600 milionů. Jen pendolina loni prodělala 250 milionů korun.

V souvislosti s prodejem drážních nemovitostí se v poslední době do centra pozornosti dostávají nádraží. Stále častěji se hovoří o jejich úplatném přesunu na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). České dráhy by za ně mohly inkasovat kolem osmi miliard korun.

Velká část loňských majetkových přesunů připadá na převod výpravčích na SŽDC. Spolu se zaměstnanci koupila správa železnic od drah i majetek za stovky milionů korun. Pro dráhy má celá transakce hořkou příchuť. Od loňského září si SŽDC provoz na železnici řídí sama, takže za službu přestala drahám platit.