Evropské dotace na stavbu silnic v Česku budou o několik miliard nižší
Česko letos počítá s evropskými dotacemi na výstavbu silnic a dálnic a opravy železnice přes 14 miliard korun. Loni a na konci roku 2016 vyčerpalo ze stejného Operačního programu Doprava II 19,7 miliardy korun.
Česká republika na konci minulého roku využila minimální výši prostředků, kterou měla splnit až na konci roku 2018. "Za evropské peníze modernizujeme D1 mezi Prahou a Brnem, stavíme nové úseky jihočeské dálnice D3, karlovarskou D6 nebo obchvat Třince na silnici I/11. Na železnici pak můžeme modernizovat trať Rokycany - Plzeň a rekonstruovat železniční stanici Olomouc," uvedl ministr dopravy Dan Ťok.
Ministerstvo dnes zároveň oznámilo, že beze zbytku vyčerpalo 150 miliard korun z předchozího Operačního programu Doprava I, který již Evropská komise uzavřela. K dočerpání starého operačního programu výrazně přispělo i schválení šesti zbývajících velkých projektů na konci programového období.
V pěti případech jde o tzv. fázované projekty, přičemž II. fáze těchto projektů se bude realizovat v rámci navazujícího programu Doprava II. Jde například o úsek D35 mezi Opatovicemi, Časy a Ostrovem nebo optimalizaci železniční tratě mezi Bystřicí nad Olší a Českým Těšínem.
Operační program doprava II do roku 2020 Česku nabízí zhruba 110 miliard korun. Česko zároveň na dopravní stavby čerpá z fondu na propojení Evropy CEF (Connecting Europe Facility). Do roku 2023 má získat 30 miliard korun.