Krach Smartwings by vyvolal těžké ztráty leteckých a sociálních plateb, varuje ministr Havlíček

Stát jedná se Smartwings o záruce 500 až 900 milionů korun za úvěry, které mají firmě pomoci překonat dopady zastavení provozu kvůli koronaviru.

Stát jedná se Smartwings o záruce 500 až 900 milionů korun za úvěry, které mají firmě pomoci překonat dopady zastavení provozu kvůli koronaviru. Zdroj: Reuters

Smartwings mohou dostat státní záruku až 900 milionů korun, budou se ale musel přejmenovat na ČSA. Uvedl to ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).
Stát jedná se Smartwings o záruce 500 až 900 milionů korun za úvěry, které mají firmě pomoci překonat dopady zastavení provozu kvůli koronaviru.
Zástupci vlády včetně premiéra Andreje Babiše (ANO) připouštějí možnost podpory Smartwings, které považují za strategický podnik.
4
Fotogalerie

Zejména ztráty ze sociálních odvodů a leteckých plateb tvoří okamžitou škodu ve výši 1,2 miliardy korun, kterou by způsobil úpadek letecké skupiny Smartwings. Vyplývá to z analýzy ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO), který k tomu uvedl, že  převzetí letů jinými dopravci by podle něho bylo nevýhodné. Vláda nyní uvažuje, že by aerolinkám poskytla záruku až 900 milionů korun. Rozhodnout o ní má v průběhu června.

„Chtěl jsem mít alespoň nějakou základní představu, kolik by to stát stálo a co by krach přinesl. Okamžitě by to znamenalo, že by všechna letiště nedostala žádné peníze. Zahrnul jsem i ztráty pro všechny sociální úřady,“ řekl Havlíček. „Ztráta 1,2 miliardy by byla okamžitou ztrátou jen pro Českou republiku,“ dodal. Na odvodech podle něj Smartwings v posledních pěti letech vyplatily státu kolem tří miliard korun.

Odmítl návrh, že řešením by mohlo být převzetí leteckých linek po Smartwings jiným dopravcem – například Ryanairem. „To by byl kolaps. Lokální letiště by jim první tři roky musela platit za to, že by tam přistávali. Vsadit na ně by byla sebevražda,“ podotkl.

Havlíček dále uvedl, že Smartwings a ostatní dopravci by měli mít možnost čerpat záruky jako jiné firmy. Zákon to totiž v současnosti dopravním firmám neumožňuje.

Stát jedná se Smartwings o záruce 500 až 900 milionů korun za úvěry, které mají firmě pomoci překonat dopady zastavení provozu v době pandemie koronaviru. Podmínkou je přejmenování firmy na ČSA a udržení 2500 zaměstnanců. Vlastníci společnosti, která ČSA ovládá, jsou do aerolinek připraveni vložit 1,6 miliardy korun.

O pomoci pro Smartwings se mluví posledních několik týdnů. Zástupci vlády včetně premiéra Andreje Babiše (ANO) možnost podpory připustili s tím, že jde o strategický podnik. Pomoc naopak nepodporuje ministryně financí Alena Schillerová (za ANO). K jedné firmě podle ní není možné přistupovat jinak než k ostatním podnikům. Možnost podpory kritizují také někteří zástupci opozice, podle nichž nejde o strategickou firmu.

Největší česká letecká společnost

Smartwings spadají pod skupinu Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe. Firma v minulosti uvedla, že nemá zájem o majetkový vstup státu do společnosti, ale potřebuje od státu půjčku nebo garanci za úvěr na 1,7 až dvě miliardy korun. V pátek dala v několika denících zveřejnit inzerát, kterým upozorňovala, že na rozdíl od desítek jiných leteckých společností státní pomoc nedostala.