Nový odhad navýšil cenu metra D. Vyjít má na 72 miliard korun

Vizualizace nové stanice metro D

Vizualizace nové stanice metro D Zdroj: Metroprojekt

Nádraží Krč Metro D
Stanice metra Nemocnice Krč. Jedná se o starší vizualizaci, o konečné podobě stanice se stále jedná.
3
Fotogalerie

Vedení hlavního města odhaduje, že stavba nové linky metra D z Písnice na náměstí Míru vyjde na 72 miliard korun. Náklady na přípravu stavby zatím činily zhruba miliardu korun. Na jednání zastupitelstva to uvedl primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). Dodal, že jde o odhad podle aktuálních cen stavebních prací a finální cena vzejde ze soutěže na zhotovitele. Město chce letos začít s geologickým průzkumem pro stavbu.

Zvýšení ceny oproti předchozím odhadům kritizoval opoziční zastupitel Petr Stuchlík (ANO). Náměstek Scheinherr v reakci uvedl, že minulá reprezentace vycházela z čísel, která nezohledňovala nárůst nákladů na stavební práce v posledních letech. První úsek z depa Písnice na Pankrác podle odhadu společnosti Metroprojekt, o kterém v únoru informoval deník E15, vyjde na 57 miliard korun, celá zatím naplánovaná trasa až do centra města pak o 15 miliard korun více. Kam povede linka ze zastávky Náměstí Míru zatím není rozhodnuto, zvažuje se pokračování na Žižkov a do Vysočan.

Zhruba miliarda, kterou zatím město utratilo, padla podle náměstka na výkupy pozemků, inženýring a přípravu projektu. Letos by měl začít geologický průzkum, který vyjde na další zhruba miliardu a půl. Vzniknou při něm části tunelu, které budou později využité pro samotnou stavbu. Město již vybralo dodavatele, do 4. dubna však ještě trvá lhůta pro odvolání. Pro první úsek mezi Pankrácí a Olbrachtovou by město chtělo získat stavební povolení do tří let, pozemky už jsou tam podle vedení magistrátu v podstatě vyřešeny. Zástupci města tento týden oznámili, že se dohodli s vlastníky pozemků nutných pro stavbu stanice metra D Nádraží Krč.

Díky této předběžné dohodě by podle Scheinherra měla být stažena žaloba ze strany majitelů pozemků proti územnímu rozhodnutí, která v současnosti blokuje zahájení geologického průzkumu. Finální dohody by magistrát chtěl dosáhnout do tří měsíců tak, aby bylo možné stavbu zahájit ještě v první polovině roku. Žaloby byly původně dvě, tu ze strany firmy Arkády Pankrác už se podle náměstka podařilo stáhnout.

Scheinherr také uvedl, že město se chystá řešit i výtvarnou podobu nových stanic. Podobu interiérů by měl ve spolupráci s městem a společností Metroprojekt, která linku navrhuje, řešit architekt David Vávra. Nepůjde o soutěž na celkové stavební řešení stanic, které zůstane podle návrhu Metroprojektu. Podobný návrh na jednotnou vizuální podobu interiérů stanic schválilo už minulé vedení magistrátu. Část politiků a odborné veřejnosti se pokoušelo prosadit architektonické soutěže na podobu nových stanic, ale neuspěli.

V první fázi má vzniknout úsek metra Pankrác - Olbrachtova. Následně bude stavba prodloužena do plánované zastávky Nové Dvory. Jako poslední ve směru na jih vznikne trasa od Nových Dvorů až do konečné Depo Písnice. Kromě úseku z Pankráce do Písnice má vést metro D také z Pankráce na náměstí Míru. O stavbě této části trasy se zatím nerozhoduje. Na nové lince budou jezdit vlaky bez řidiče. Sněmovna nyní schvaluje úpravu zákona, která to umožní.