Penzijní fondy promrhaly v reklamě čtvrt miliardy

Důchodce

Důchodce Zdroj: profimedia.cz

Jeden klient za 4100 korun. Taková je podle propočtu deníku E15 bilance marketingové kampaně, v níž penzijní společnosti lákaly lidi, aby vstoupili do druhého pilíře penzijní reformy. „Náklady na zisk jednoho účastníka jsou enormní,“ připouští prezident Asociace penzijních fondů Karel Svoboda. „Objemy prostředků vynaložené na reklamu mohou být označeny za zbytečně vynaloženou investici.“

Masivní reklamní kampaň kolem penzijní reformy spustily finanční domy letos v lednu a podle agentury Admosphere si na ni za prvních pět měsíců letošního roku objednaly reklamní prostor v ceníkových cenách za 256 milionů korun. To je o 583 procent více než ve stejném období loni. Samotné penzijní společnosti se na těchto výdajích podílely třemi čtvrtinami, tedy asi 194 miliony korun. K tomu je nutné přičíst i 20 milionů korun, které do propagace druhého pilíře investoval stát. Na straně příjmů jsou ovšem výsledky hubené. K poslednímu květnu se ale do druhého pilíře přihlásilo pouhých 47 392 lidí. Největší penzijní fond, který patří České pojišťovně, nyní registruje necelých 25 tisíc přihlášených, ostatní fondy se pohybují jen v řádech tisíců.

Banky a pojišťovny, které fondy zřizovaly, původně počítaly se zcela jinými čísly. „Systém je postaven tak, že správa prostředků stovce tisíc účastníků dostane penzijní společnost na černou nulu zhruba za deset let,“ řekl Svoboda.

Lhůta, v níž se mohou do druhého pilíře přihlásit lidé starší 35 let, přitom končí v pondělí 1. července a poté mohou vstupovat pouze lidé mladší. Ještě ke konci ledna asociace odhadovala, že do druhého pilíře penzijní reformy vstoupí během prvního pololetí minimálně půl milionu lidí.

Největší reklamní prostor – za 89,8 milionu korun – si objednala Penzijní společnost České pojišťovny. To je na první pohled více než limit sedmdesáti milionů korun ročně, který penzijním společnostem stanovuje zákon, aby byla zachována výnosnost celého systému. Údaje agentury Admosphere ale nepředstavují čisté výdaje, nýbrž výdaje hrubé, tedy bez množstevních slev či výměnných obchodů.

Hodnota reklamního prostoru v médiíchHodnota reklamního prostoru v médiích

Do druhého pilíře Penzijní společnosti České pojišťovny se podle mluvčího firmy Petra Brousila do poloviny června přihlásilo 24,5 tisíce klientů, většinou starších 35 let. „Přesné výdaje na reklamu nesdělíme, ale vzhledem k vývoji situace ve druhém pilíři jsme je výrazně zredukovali,“ uvedl Brousil.