Stropnický létá vrtulníky a speciály. Sliboval něco jiného

Ministr obrany Martin Stropnický

Ministr obrany Martin Stropnický Zdroj: CTK

Zřejmě proto, aby nevypadal jako papaláš, trval ministr obrany Martin Stropnický (ANO) na tom, že bude cestovat především komerčními linkami. A služeb vládní letky, tedy dopravního letectva české armády, prý využije pouze výjimečně. Stropnický to řekl před nástupem do funkce a znovu minulý měsíc. Jeho plán však nevychází. Létá i po Česku a i tady jej dopravuje armádní vrtulník.

„Před každou cestou si provádíme kalkulaci, jaký způsob je výhodnější,“ tvrdí šéf rezortu. Skutečnost je taková, že za půl roku v čele ministerstva cestoval běžnou linkou zatím jen jednou, konkrétně na únorové zasedání ministrů obrany EU v Aténách. Jinak dal přednost vojenským strojům.

„Ministr obrany dosud využil armádní speciál v šestnácti případech. U zahraničních cest šlo většinou o menší letouny Jak-40 nebo L-410. Větším Airbusem A-319 vojsko dopravilo delegaci do vzdálených destinací jako USA, Mali nebo Afghánistán,“ vypočítal Petr Medek z tiskového oddělení rezortu. Podle něj by v případě Spojených států komerční linka nepředstavovala finanční úsporu, protože delegace byla příliš velká. „A u letu do Afghánistánu a Mali tato alternativa ani nebyla možná,“ dodal.

Méně pochopitelné je Stropnického cestování helikoptérou. Tou letěl například do Brna na zasedání Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu ČR nebo na vyřazení absolventů Univerzity obrany. A použil ho také při návštěvě útvarů v Prostějově a dokonce i v Bechyni, kam je to z Prahy po silnici 120 kilometrů. „Let vrtulníku využil ministr obrany z časových důvodů, kdy bylo nutné sladit jeho program s programem dalších funkcionářů. Mimo republiku se ministr dopravil vrtulníkem pouze jednou v rámci delegace předsedy vlády, která se zúčastnila otevření závodu České zbrojovky Uherský Brod ve slovenských Novákách,“ vysvětlil Medek.

Stropnického předchůdci Alexandr Vondra (ODS) a Vlastmil Picek (nestraník) létali armádními speciály zhruba stejně často, třeba u Vondry to za prvních šest měsíců ve funkci byly dvě desítky cest. Žádný z nich však nesliboval, že bude upřednostňovat běžné linky.

Ministerstvo chce třetí airbus
Podobně jako s využívání armádních speciálů je to i s pořízením třetího stroje A-319 Airbus. Zatímco před půl rokem ho současný ministr obrany považoval za zbytečný, teď změnil názor. S pořízením dalšího letounu přitom počítala předchozí Rusnokovou vládou schválená koncepce rezortu obrany. S nákupem se ale kvůli nedostatku peněz počítá nejdříve za pět let.

Pavel Otto: Každému jiným metrem