V tunelu Blanka byla ukončena ražba, lidem se uleví od hluku

tunel Blanka

tunel Blanka Zdroj: ctk

Z pražského tunelu Blanka dnes dělníci vyvezli poslední kubík vytěžené zeminy a ukončili tak ražbu tubusů. Obyvatelům přilehlých domů by se tak mělo ulevit od hluku i prašnosti ze stavby, řekl dnes novinářům při prohlídce tunelu pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Konečné náklady na stavbu podle něj zatím stále nejsou známy. Magistrát je zveřejní po 20. září. Tunelový komplex bude dokončen v první polovině roku 2014.

Svoboda dnes podotkl, že z tunelu bylo vyvezeno dohromady téměř milion kubíků zeminy. Na silný provoz a hluk v okolí stavby, z níž se vytěžený materiál vyvážel, si stěžovali místní obyvatelé. „Věřím, že následné práce na tunelu Blanka, které nás nyní čekají, nezatíží občany do tak vysoké míry, jak tomu bylo doposud,“ slíbil primátor.

Podle ředitele Metrostavu Pavla Piláta dělníci v dalších týdnech dokončí obezdívky, vzduchotechniku a také strojovny. „Poté začne montování technologií,“ uvedl. Jde prý třeba o práci na křižovatkách, tramvajových tratích a chodnících, které budou v budoucnu propojeny s provozem. Postupně by tak podle něho měly mizet i zábory, které dlouhé měsíce omezují provoz i pohyb chodců.

Pražský primátor Bohuslav Svoboda (vpravo) a generální ředitel společnosti Metrostav Pavel Pilát, poté co symbolicky naplnili vozík zeminou u příležitosti vytěžení posledního kubíku na stavbě tunelového komplexu Blanka. Slavnostní ukončení ražby se uskutečnilo 5. září v Praze. Na akci aktivisté z občanského sdružení Pražské fórum rozvinuli transparent s nápisem "Tunel lží" (v pozadí).Pražský primátor Bohuslav Svoboda (vpravo) a generální ředitel společnosti Metrostav Pavel Pilát, poté co symbolicky naplnili vozík zeminou u příležitosti vytěžení posledního kubíku na stavbě tunelového komplexu Blanka. Slavnostní ukončení ražby se uskutečnilo 5. září v Praze. Na akci aktivisté z občanského sdružení Pražské fórum rozvinuli transparent s nápisem "Tunel lží" (v pozadí). | ctk

Blanka se stane součástí městského okruhu, její tunely budou mít délku asi 5,5 kilometru. Stavbu tunelového komplexu, která začala v roce 2007 a měla být dokončena už letos, od počátku provází množství problémů. Během ražby se tunel třikrát propadl a Metrostav kvůli nehodám dostal od báňského úřadu několik pokut.

Nejasnosti panují také kolem konečné ceny projektu. Znovu na ně při dnešní prohlídce tunelu upozornili aktivisté z Pražského fóra, kteří na místě rozvinuli transparent s nápisem „Tunel lží“. Podle Aleny Rybníčkové z fóra se rozpočet navýšil o téměř 11 miliard korun. Blanka měla původně stát včetně DPH 21,2 miliardy korun za stavební část a 4,2 miliardy Kč za technologie. Dalších 1,58 miliardy korun měly podle smluv stát průzkumy nebo inženýrská a projektová činnost.

Účastníci slavnostního ukončení ražby tubusů si prohlížejí pražský tunel Blanka, odkud dělníci 5. září vyvezli poslední kubík vytěžené zeminy.Účastníci slavnostního ukončení ražby tubusů si prohlížejí pražský tunel Blanka, odkud dělníci 5. září vyvezli poslední kubík vytěžené zeminy. | ctk

„Pražanům zatím nikdo nevysvětlil, jak mohlo dojít k tak nehoráznému prodražení, nikdo nebyl potrestán,“ upozornil v tiskové mluvčí iniciativy Auto*Mat Vít Masare.“Zahájili jsme přezkoumávání všech smluvních vztahů týkajících se tunelu. Právní firma svoji práci dokončuje,“ řekl primátor. Zhruba okolo 15. září prý bude mít výsledky k dispozici, po 20. září je magistrát zveřejní. Stavba byla podle primátora drahá a trvala dlouho, pro provoz v Praze je prý ale naprosto nezbytná.