Jak Airbus získal nové továrny a ještě za to dostal zaplaceno
Z vývoje v letecké dopravě a v letectví obecně by se v posledních letech jednomu zamotala hlava. Aerolinky nejdřív vyčerpal covid, nyní se pro změnu jejich zaměstnanci moc nevyspí, když se vypořádávají s přílivem obnovené poptávky. A mnohé investory, kteří před lety vsadili na výrobce dopravních letadel, teď asi trápí nepěkné žaludeční obtíže. I takové symptomy má pásmová nemoc neboli jet lag. Nyní souhrnně v newsletteru ze světa letecké dopravy na e15.
TÉMA
🛩️ Boeing mění po dvou dekádách strategii, největšího dodavatele bere zpět pod svá křídla
Je to nejen velká transakce v hodnotě miliard dolarů, ale i snaha obrátit strategie zaměřené na snižování nákladů. Boeing kupuje svého významného dodavatele Spirit Aerosystems, kterého sám stvořil v roce 2005 vyčleněním části své výroby do samostatné firmy. Zadělal si tím na spoustu problémů. Nyní je chce vyřešit tak, že bude mít výrobu klíčových komponentů opět pod přímým dohledem. A svou roli v rozebírání Spirit Aerosystem hraje i Airbus.
Spirit Aerosystems pro Boeing vyrábí 70 procent komponentů letounů 737 MAX, zdaleka nejprodávanějšího a nejdůležitějšího letadla Boeingu. V jeho továrnách vznikají také části trupu a křídel pro Boeing 787 Dreamliner a části trupu a další díly pro letouny 777 a jeho nástupce 777X.
Boeing za Spirit Aerosystems zaplatí svými akciemi v hodnotě 4,7 miliardy dolarů. Zároveň převezme dluhy Spirit Aerosystems, což celkovou hodnotu transakce posouvá na 8,3 miliardy dolarů.
Ve jménu snižování nákladů
Vztahy obou společností jsou dlouhodobě komplikované, přitom zpočátku byli šéfové Boeingu se svým rozhodnutím vyvést své továrny v Oklahomě a v Kansasu do samostatné firmy spokojeni. „Tato dohoda plně podporuje naši strategii zaměřit se v Boeingu na úlohu systémového integrátora velkých celků, což je něco, v čem jsme nejvíce konkurenceschopní a kde můžeme přinést nejvyšší přidanou hodnotu našim letadlům a službám,“ prohlásil v roce 2005 tehdejší šéf divize komerčních letadel Boeingu Alan Mulally.
Přihlaste se k odběru newsletterů na e15
Chcete pokračovat ve čtení tohoto nebo dalších newsletterů z tvorby e15. Přihlaste se k jejich odběru a budete je pravidelně dostávat do své e-mailové schránky. Čtete newslettery raději u nás na webu? Zaregistrujte se prosím níže.