Komunikační a reklamní firmy čekají propad obratu až o 85 miliard

Reklamní plachta u Nuselského mostu v Praze dál obtěžuje místní obyvatele i řidiče.

Reklamní plachta u Nuselského mostu v Praze dál obtěžuje místní obyvatele i řidiče. Zdroj: Robert Klejch

Billboard
2
Fotogalerie

Komunikačnímu a reklamnímu průmyslu by mohl kvůli opatřením souvisejícím s bojem proti koronaviru klesnout obrat až o polovinu, tedy o 85 miliard korun za rok. Obor, který zaměstnává kolem 100 tisíc lidí, očekává pokles pracovních míst o čtvrtinu a snížení počtu OSVČ až o 40 procent. Vyplývá to z výzvy vládě, kterou podepsalo deset nejvýznamnějších asociací v odvětví.

Předpokládaný pokles komunikačního průmyslu by mohl státní pokladnu za letošní rok připravit o příjmy ve výši 17,5 miliardy korun, uvádí se ve výzvě. Lze předpokládat, že pokud by se tento scénář naplnil, pak bude stejný propad ve státních příjmech pokračovat i v dalších minimálně dvou letech.

Celkově tedy, pokud stát nepřijme potřebná opatření, může přijít až o 51 miliard přičemž dopady budou v řádu miliard vyšší o výpadek daňových odvodů dodavatelských subjektů.

Asociace vyzvaly vládu, aby kvůli zajištění kupní síly obyvatel vyplácela po dobu trvání opatření proti šíření epidemie všem OSVČ průměrnou měsíční mzdu, a to bez zbytečné byrokracie. V oboru komunikace budou náklady na toto opatření při předpokladu trvání opatření v délce dvou měsíců zhruba 3,5 miliardy korun.

Chtějí rovněž, aby vláda doplnila program Antivirus o flexibilní doložku, která by umožnila zaměstnavatelům využít dotaci na mzdy zaměstnanců kdykoli do konce roku 2020, protože v oborech, na které dopadne ekonomická recese, se předpokládá větší potřeba reklamní podpory až v následujících měsících. Náklady na toto opatření při současném zachování parametrů programu byly maximálně 2,6 miliardy korun.

V rámci projektů na restart ekonomiky asociace navrhují, aby stát rozšířil uznatelné náklady na bezúročné či státem garantované zvýhodněné úvěry související s pandemií o náklady na komunikaci, kterými podnikatelé podpoří prodej svých produktů a služeb a nastartují tak znovu své podnikání.

Navrhují také vytvoření dlouhodobého dotačního titulu na podporu marketingových aktivit podnikatelských subjektů o objemu pět miliard korun. Chtějíí také zvýšení podílu investic do komunikace ze strany státu o dvě miliardy ročně pro rok 2020, tedy na dvojnásobek současných investic.

Výzvu podepsaly Asociace komunikačních agentur, Asociace dodavatelů internetových řešení, Asociace český reklamních agentur a marketingu, Asociace direct marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu, Asociace producentů v audiovizi, Asociace public relations, Asociace mediálních agentur, Svaz provozovatelů venkovní reklamy, Česká eventová asociace a Asociace pro komunikaci v místě prodeje.