Koronavirus a zrušené kulturní akce: Jak je to s náhradou? | E15.cz

Koronavirus a zrušené kulturní akce: Jak je to s náhradou?

Romana Rybová

Opatření týkající se koronaviru má samozřejmě vliv i na kulturní nebo sportovní akce či výukové kurzy, na které jste možná měli koupené lístky.

dTest vysvětluje, zda musíte akceptovat uskutečnění akce v jiném termínu, kdy máte právo na vrácení vstupného nebo naopak kdy vám za neuskutečněnou akci peníze vracet nemusí.

Kdy mohu v současné situaci žádat vrácení vstupného nebo kurzovného

„Obecně podle zákona platí, že spotřebitel má vždy právo žádat o vrácení peněz, když se akce či kurz neuskuteční, protože jinak by se jednalo o bezdůvodné obohacení na straně pořadatele. Spotřebitel by dokonce mohl chtít i zaplacení úroků z prodlení, jestliže podnikatel s vrácením peněz otálí,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Vedle těchto práv už ale žádná další nevznikají. Ve spojení s pandemií jde o situaci, kterou lze označit za takzvanou vyšší moc. Jde tedy o mimořádné a nepředvídané překážky, které vznikly nezávisle na vůli pořadatele. Spotřebitel tak například nemůže po pořadateli požadovat náhradu škody, která mu se zrušenou akcí vznikla.

Schillerová předloží návrh rozpočtu s rekordně vysokým schodkem

Pořadatel může navrhnout i náhradní plnění

Pořadatel mimo toho, že vám vrátí peníze, může navrhnout i náhradní plnění. Pokud se tedy například kurz nemůže uskutečnit v březnu, může to být v srpnu. Neuskutečněný kurz může například být změněn na videokurz nebo online seminář v jiném termínu. V tuto chvíli je na vás, zda na změnu přistoupíte nebo budete žádat vrácení peněz. O dohodě o náhradním plnění je vždy lepší si nechat vystavit písemné potvrzení nebo si pořídit jiný důkaz, kterým lze v budoucnosti nárok prokázat.

Jak jako firma přežít koronavirus? Škrtejte výdaje a sledujte cash-flow

Buďte féroví

Spotřebitelská organizace dTest v této době apeluje na slušnost a férovost spotřebitelů i podnikatelů. „Obě strany mohou být totiž postiženy současnou mimořádnou situací – jak spotřebitel, tak i podnikatel mohou pociťovat nedostatek peněz, který může být krajně obtížný či v některých případech i likvidační. Každá dohoda, která vyřeší oběma stranám jejich aktuální problematickou situaci, je výhodnější než nekomunikace nebo tvrdé hájení svých práv,“ uzavírá Eduarda Hekšová.

Autor: Romana Rybová
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!