Vládní pomoc neřeší problémy Firo-tour, dalších velkých hráčů a cestovních agentur, vadí firmám | E15.cz

Vládní pomoc neřeší problémy Firo-tour, dalších velkých hráčů a cestovních agentur, vadí firmám

Jiří Liebreich

Jiří Liebreich

Vstoupit do diskuze
0

Pandemií zbídačený cestovní ruch má od české vlády dostat další injekci, ne na každého se ale dostane. Bankovní záruky nejsou určeny velkým hráčům, upozorňují cestovky Firo-tour a Blue Style. Na veřejnou podporou navíc nedosáhne většina cestovních agentur, varuje Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří.

Vláda v pondělí schválila dva nové programy: COVID – Záruka a COVID – Cestovní kanceláře II. První má prostřednictvím bankovních záruk ve výši tří set milionů korun řešit potíže těch cestovních kanceláří a některých agentur, které samy nedosáhnou na pojištění proti úpadku. Bez něj by nemohly cestovní kanceláře podnikat. To se týká mimo jiné Firo-tour, které se na přelomu roku nepodařilo prodloužit stávající či získat nové pojištění proti úpadku. Její situaci ale COVID – Záruka údajně zásadně neřeší.

„Je určena hlavně malým a středním cestovním kancelářím, pro nás by byla efektivní výzva cílená na ty největší. Máme indicie, že by se tak mohlo stát. Pokud k tomu dojde, příležitost využijeme,“ řekla deníku E15 mluvčí Firo-tour Lucie Frnochová. Společnost se proto již dříve dočasně transformovala na cestovní agenturu, pro kterou není pojištění povinné.

Pokud chce stát zpřístupnit pojištění proti úpadku nejen malým a středním, ale i velkým cestovním kancelářím, které obsluhují většinu klientů, musí program rozšířit, domnívá se i provozní ředitel CK Blue Style Ondřej Rušikvas.

„Tato pomoc je klíčová. Nastavená 75procentní bankovní záruka z požadované spoluúčasti cestovní kanceláře dává smysl, není to malá částka,“ říká hlavní ekonomka Raiffeisenbank a členka iniciativy KoroNERV-20 Helena Horská.

Pomoc se zárukami vítá i největší cestovní agentura Invia. "Může některým pomoct získat pojistku a dostat se z existenčních problémů, což by umožnilo naši další vzájemnou spolupráci," uvedla mluvčí Invie Andrea Řezníčková.

Velkým cestovkám má ale podle ministryně financí Aleny Schillerové (ANO) pomoci druhý program, v jehož rámci mohou dostat veřejnou podporu až 21 milionů korun. „Přeci jen ty velké CK mají větší podíl na placení daní,“ argumentuje Schillerová.

Peníze se budou rozdělovat z balíku 75 milionů. Podělit se o něj má osmička největších cestovních kanceláří, která na loňský rok plánovala více než půlmiliardové tržby. Dle dat ministerstva pro místní rozvoj tato skupina ovládá asi osmdesát procent trhu zájezdů.

„Pomoc je s ohledem na naši velikost a množství klientů, které ročně obsloužíme, v tuto chvíli již adekvátní a budeme o ni žádat,“ říká o druhém z vládních programů Rušikvas z Blue Style. Před krizí firma dosahovala miliardových tržeb.

Podpora nicméně nenáleží drtivé většině cestovních agentur. Získat ji mohou jen ty, které fungovaly ve formě cestovní kanceláře nejméně do poloviny loňského března. „Získat mohou pouze odškodnění pět set korun za zrušenou smlouvu o zájezdu. Legislativa ale neřeší, jestli se jedná o zájezd za dva tisíce na Slovensko, nebo za sto tisíc na Maledivy,“ podotkl místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež. Většina pracovníků menších a středních agentur rozváží jídlo nebo pracuje na poště, aby mohla existovat, jsou na tom hůře než cestovky, tvrdí Papež.

Oficiální evidence cestovních agentur neexistuje, podle hrubého odhadu Asociace cestovních kanceláří jich ale v Česku působí asi 4,5 tisíce.

Jak informoval deník E15, loni přerušila byznys každá pátá cestovka v Česku. Stále jich ale na trhu zůstalo přes sedm set.

Ekonomka Horská připomněla studii společnosti McKinsey, podle které patří cestovní ruch k nejhůře digitalizovaným sektorům. Firmy v oboru by tak měly vládní pomoc využít i k inovacím: smlouvám v digitální podobě nebo častějším bezhotovostním platbám klientů.

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.