Každá pátá cestovka přerušila byznys. Některé se změní na agentury

Cestovky mají problém se sjednáním pojištění proti úpadku.

Cestovky mají problém se sjednáním pojištění proti úpadku. Zdroj: Facebook Anantara Hotels Resorts & Spas

Ty, které potíže nevyřeší, mohou fungovat dál, ovšem jako cestovní agentury přeprodávající zájezdy jiných.
Pro pojišťovny představují CK větší riziko.
Proto zdražily služby.
4
Fotogalerie

Koronakrize významně zúžila tuzemský trh cestovních kanceláří. Zatímco první den loňského roku se o klienty přetahovalo 856 cestovek, nyní jich v Česku podniká 704. Na 133 jich přerušilo činnost, 22 zcela zaniklo, vyplývá z dat ministerstva pro místní rozvoj. Rozdíl v počtu cestovek, který neodpovídá součtu zrušených a přerušených, je dán rychlým vývojem ve sledovaném čase.

S uplynutím minulého roku ale veletoče v obchodu se sluncem zalitými plážemi nekončí. Naopak. Právě na přelomu roku obvykle vyprší většině CK ze zákona povinné pojištění proti úpadku. A vzhledem ke katastrofální situaci, ve které se cestovní ruch v posledním roce nachází, jsou pojišťovny výrazně opatrnější v prodlužování smluv nebo uzavírání nových.

Kvůli tomu skončila CK Firo-tour, jedna z největších na trhu s více než miliardovými obraty, o čemž jako první informoval Seznam Zprávy. Firmě se nepodařilo prodloužit pojištění proti úpadku ani sehnat nové u některého z finančních domů. Firo-tour, které se propadly prodeje zájezdů o devadesát procent, proto dočasně pokračuje v podobě cestovní agentury. V takovém případě totiž nepotřebuje zmíněné pojištění.

Stejných přeměn na agentury přeprodávající zájezdy CK lze na trhu čekat více. „Do potíží ve vyjednávání s pojišťovnami o prodloužení či sjednání nového pojištění se dostala další desítka CK,“ uvádí místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež. Zmíněné CK mají zatím platnou smlouvu, hrozí ovšem, že v těchto dnech nezískají novou smlouvu.

„Transformací z CK na agentury může být mnohem více. Je to logické řešení, dává firmě čas při hledání investora a naději na přežití,“ říká Papež a dodává: „Provize od agentury může být často vyšší než profit pořadatele zájezdu. Pokud je agentura profesionální, klient nepozná rozdíl, zda nakupuje u CK nebo agentury.“

Menšinu žádostí o prodloužení či sjednání pojištění proti úpadku musela loni zamítnout ERV Evropská pojišťovna. „Důvodem bývají špatné obchodní výsledky, nereálné byznys plány, problematická skladba destinací, zkrátka celkový finanční rating společnosti. Vzhledem k mezinárodní situaci v oblasti cestovního ruchu jsme nuceni postupovat obezřetně při přijímání nových klientů,“ vysvětlil dříve pro deník E15 mluvčí pojišťovny Vlastimil Divoký.

Situaci na pojistném trhu v Evropě výrazně poznamenal předloňský krach britské CK Thomas Cook, jedné z největších na světě. Kombinace tohoto krachu s pandemií přiměla pojišťovny ke krajní opatrnosti. Podle informací deníku E15 se tak například některým velkým tuzemským CK sice podařilo získat pojištění proti úpadku, značně se ale prodražilo.

„Pojistná sazba odpovídá přijímanému pojistnému riziku,“ konstatovala dříve mluvčí České podnikatelské pojišťovny Renata Čapková. Zdražení ale neupřesnila.