„Noví uživatelé se budou rekrutovat především z firem, kde se produkuje ohromné množství dat (massive data), která je potřeba levně a efektivně ukládat,“ vysvětlil Jan Mrázek, prezident, Adastra Group.
Doposud na českém trhu k big data průkopníkům patřily především technologicky nadstandardně vybavené společnosti. Jak už loni upozornil v rozhovoru s E15 Tomáš Berger ze společnosti Imper CZ, která se analýzou dat zabývá, „… mnohé firmy mnohdy ani neměly představu, jaká data mohly využívat.“
Potřebný SW i HW je již více dostupný
„Obrat v trendu letos nastane zejména díky širší nabídce nových softwarových i hardwarových řešení, která jsou významně cenově dostupnější než tradiční řešení,“ dodává generální ředitel pražské kanceláře společnosti Adastra Pavel Kysela s tím, že většina významných českých firem již na těchto projektech pracuje nebo je plánuje realizovat. Big data tak začnou využívat jako efektivního nástroje pro zvyšování výnosů a snižování obchodních rizik.
Víte že: |
---|
Ročně lze naposlechnout a zkontrolovat jen zhruba jedno procento nahraných hovorů v call centrech. Díky novým technologiím a analýzám velkých dat se však dají hovory převádět do digitální podoby a následně detekovat krizová místa „strojově“. |
„Za zlom můžeme považovat využití big dat v tradičních zaběhlých oblastech, zejména v v oddělení risku nebo marketingu, kde se zpracovává velké množství dat o klientovi a jeho chování,“ dodal Kysela. Nově prý také do hry vstupuje i textová analytika, tedy analýza nestrukturovaných dat (například analýzy zákaznické korespondence, záznamy hovorů z call center, pro automatizované segmentace), třídění zákazníků a jejich preferencí pro účinnější obchodní zacílení.
Změna trendu se podle šéfa Adastry odrazí také v počtu zakázek, mohlo by jich prý být až v řádu desítek. Adastra Group v loňském roce zaregistrovala celkový obrat přes dvě miliardy korun, meziročně o 14 procent vyšší. Právě velký vliv na tento výsledek měl i segment finančního plánování a takzvaného aplikačního monitoringu v rámci big data. Na celkovém obratu z 11 kanceláří Adastry v Evropě, USA i Rusku se přitom český trh podílí z celé čtvrtiny.
Firmy často ani neví, jaká data mohou využívat