Adastra: České firmy se letos konečně vrhnou na big data

práci s velkými daty usnadňují hlavně výkonnější a dostupnější servery

práci s velkými daty usnadňují hlavně výkonnější a dostupnější servery

Rok 2015 bude pro využití velkých dat (big data) v Česku zlomový, informace z komplexních analýz obchodem či dalšími činnostmi vytvářených interních dat by mohlo reálně začít využívat až několik stovek větších společností na českém trhu. Tvrdí to alespoň predikce společnosti Adastra, podle které se na big data letos zaměří hlavně banky, operátoři, velké e-shopy, pojištovny, call centra, automobilky nebo i velké hypermarkety.

„Noví uživatelé se budou rekrutovat především z firem, kde se produkuje ohromné množství dat (massive data), která je potřeba levně a efektivně ukládat,“ vysvětlil Jan Mrázek, prezident, Adastra Group.

Doposud na českém trhu k big data průkopníkům patřily především technologicky nadstandardně vybavené společnosti. Jak už loni upozornil v rozhovoru s E15 Tomáš Berger ze společnosti Imper CZ, která se analýzou dat zabývá, „… mnohé firmy mnohdy ani neměly představu, jaká data mohly využívat.“

Potřebný SW i HW je již více dostupný

„Obrat v trendu letos nastane zejména díky širší nabídce nových softwarových i hardwarových řešení, která jsou významně cenově dostupnější než tradiční řešení,“ dodává generální ředitel pražské kanceláře společnosti Adastra Pavel Kysela s tím, že většina významných českých firem již na těchto projektech pracuje nebo je plánuje realizovat. Big data tak začnou využívat jako efektivního nástroje pro zvyšování výnosů a snižování obchodních rizik.

Víte že:
Ročně lze naposlechnout a zkontrolovat jen zhruba jedno procento nahraných hovorů v call centrech. Díky novým technologiím a analýzám velkých dat se však dají hovory převádět do digitální podoby a následně detekovat krizová místa „strojově“.

„Za zlom můžeme považovat využití big dat v tradičních zaběhlých oblastech, zejména v v oddělení risku nebo marketingu, kde se zpracovává velké množství dat o klientovi a jeho chování,“ dodal Kysela. Nově prý také do hry vstupuje i textová analytika, tedy analýza nestrukturovaných dat (například analýzy zákaznické korespondence, záznamy hovorů z call center, pro automatizované segmentace), třídění zákazníků a jejich preferencí pro účinnější obchodní zacílení.

Změna trendu se podle šéfa Adastry odrazí také v počtu zakázek, mohlo by jich prý být až v řádu desítek. Adastra Group v loňském roce zaregistrovala celkový obrat přes dvě miliardy korun, meziročně o 14 procent vyšší. Právě velký vliv na tento výsledek měl i segment finančního plánování a takzvaného aplikačního monitoringu v rámci big data. Na celkovém obratu z 11 kanceláří Adastry v Evropě, USA i Rusku se přitom český trh podílí z celé čtvrtiny.

Firmy často ani neví, jaká data mohou využívat