Alibaba trhá rekordy. Za jediný den prodal zboží za půl bilionu

Zakladatel Alibaba Group Jack Ma

Zakladatel Alibaba Group Jack Ma Zdroj: ctk

Alibaba
Jack Ma - Alibaba Group
Jack Ma, šéf firmy Alibaba
Alibaba.com
5
Fotogalerie

Největší čínský internetový prodejce Alibaba překonal svůj dosavadní denní rekord v tržbách. V posledních letech je 11. listopad v Číně dnem nejrušnějších nákupů, protože obchody nabízejí zákazníkům slevy u příležitosti takzvaného Dne singles, kdy mohou lidé bez partnerů oslavovat svůj svobodný život. Loňské tržby Alibaba překonal už devět hodin před ukončením prodejů, podle odhadů by letošní tržby měly dosáhnout hranice půl bilionu korun.

Růst tržeb byl ale výrazně pomalejší než v minulém roce. Někteří ekonomičtí experti navíc zpochybnili přesnost uvedených údajů s poukazem na to, že internetoví prodejci v Číně často nadsazují údaje o prodeji, informoval zpravodajský server BBC. Problém představují také obchodníci, kteří prodávají padělky vydávané za originály.

Alibaba uvedla, že 85 procent nákupů bylo provedeno prostřednictvím mobilních telefonů. Obrovský nárůst prodeje zaznamenali i rivalové Alibaby, jako je JD.com, VIP.com či Suning. A to díky slevám, které nabídli na rozsáhlou škálu zboží od oblečení přes chytré telefony, šperky, televize a turistické zájezdy až po automobily.

Relativně nový svátek měl být původně pro nezadané obdobou svátku svatého Valentýna, který slaví zamilovaní lidé 14. února. Svátek začali slavit studenti v 90. letech a jedničky v datu (11.11.) mají odkazovat na nezadané jedince. Alibaba ho v roce 2009 proměnila v nákupní horečku.

V současnosti zahajuje Singles Day televizní galavečer, na němž se pravidelně objevují slavné hvězdy. Letos to byla například hollywoodská herečka Scarlett Johanssonová, basketbalová legenda Kobe Bryant či bývalý anglický fotbalový reprezentant David Beckham a jeho manželka, někdejší zpěvačka a nyní módní návrhářka Victoria.

Beckhamová.

Analytici předpovídají, že v letošním roce by Alibaba navzdory pomalejšímu růstu čínské ekonomiky mohla dosáhnout v tržbách na svátek nezadaných magické hranice 20 miliard dolarů (498 miliard korun). Pro porovnání - v loňském roce byl rozpočet České republiky 1,2 bilionu korun.

Ještě loni Alibaba prodal zboží pouze za 333,5 miliard korun. Jedním z důvodů je rozšíření elektronického prodeje mezi více zákazníků. "Více se nyní zaměřujeme na venkovské oblasti. Lidé ve vesnicích, kteří nemohli nakupovat po internetu, teď mají tuto příležitost díky chytrým telefonům," řekla Kitty Foková ze společnosti pro průzkum trhu IDC China.