Alphabet žaluje Uber, údajně mu ukradl technologii

Autonomní vozidlo Uber

Autonomní vozidlo Uber Zdroj: Uber

Samořiditelný vůz Uberu
2015 Vozidla Google najezdila za šest let přes tři milióny kilometrů jen s několika drobnými kolizemi. Do vývoje se ­zapojil Uber, alternativa k taxislužbě.
Uber, San Francisco.
4
Fotogalerie

Na poli technologických společností se schyluje k velké právní bitvě. Ta se má odehrát mezi giganty Alphabet (někdejší Google) a Uber, respektive jejich dceřinými společnostmi Waymo a Otto. Spor se týká krádeže technologických řešení, jež se využívají u autonomních vozidel, která obě firmy vyvíjejí.

Celý příběh začal v lednu loňského roku, kdy společnost Waymo, divizi Alphabetu zabývající se autonomními automobily, opustil její ředitel Anthony Lewandovski. Před svým odchodem však stačil z firemní sítě do svého počítače stáhnout 14 tisíc dokumentů, ve kterých je popsána technologie takzvaného lidaru.

Ten vysílá laserové impulzy, díky nimž dokáže systém vnímat okolí, vytvářet 3D modelace nebo počítat rychlosti. Právě tato technologie je zásadní pro samořídící automobily.

Právě svůj systém považuje Waymo za jednu ze svých klíčových vymožeností. Firmě se totiž podařilo vyvinout systém o 90 procent levnější, než má konkurence, což jí na trhu dává značnou výhodu.

Po svém odchodu z Wayma však Lewandowski zůstal v oboru a spoluzaložil technologickou společnost Otto, kterou v srpnu loňského roku za 680 milionů dolarů koupil Uber. Podle Wayma však Uber při vývoji svých systémů využívá znalostí, které firma nabyla pomocí krádeže dokumentů. Tu se podle soudních dokumentů snažil Lewandowski později maskovat přeformátováním disku svého počítače.

„Zatímco Waymo vytvářelo svůj vlastní systém lidaru s intenzivní snahou po dlouhá léta, obžalovaní využili ukradené informace. Tím zkrátili proces vývoje a obdobný systém vytvořili za pouhých devět měsíců,“ uvádí stížnost.

„Lidar Uberu je ve své podstatě lidar společnosti Waymo,“ píše se také v dokumentu. O využívání stejného systému se Waymo dozvědělo díky dodavateli dílů pro sestavení lidaru – ten v obou systémech shledal výraznou podobnost. Wamo blíže nespecifikovalo škodu, která byla krádeží dokumentů firmě způsobena.