Uber míří do Brna. Lidé si stahovali naší aplikaci, i když jsme tam nebyli, říká šéf české pobočky

Uber, San Francisco.

Uber, San Francisco. Zdroj: Jan Sedlak

Uber
Uber
Uber
Mobilní aplikace Uber
Mobilní aplikace Uber
7
Fotogalerie

Technologická firma Uber dnes spustila svoji službu UberPOP v Brně. Pomocí mobilní aplikace propojuje partnerské řidiče se zájemci o svezení autem po městě i blízkých spádových obcích. Brno je druhým městem v ČR, kde bude služba dostupná. Ceny budou stejné jako v Praze, kde služba funguje od roku 2014, řekl novinářům generální ředitel pro Česko a Slovensko Tomáš Peťovský.

Služba funguje podobně jako taxi. Pomocí aplikace cestující zadá nástupní a cílovou adresu, ta mu vyhledá nejbližšího řidiče a spočítá odhadovanou cenu. Cestu lze sledovat přímo na mapě v mobilu.

Nástupní taxa činí 25 korun, za ujetý kilometr se platí 9,90 a za minutu jízdy tři koruny. Cesta z letiště na náměstí Svobody tak vyjde na zhruba 177 až 228 korun. Pro srovnání City Taxi Brno účtuje nástupní sazbu 40 korun a 30 korun za kilometr. Odhadovaná cena pomocí webové kalkulačky za stejnou trasu je 350 korun.

Řidiči, kteří se u Uberu zaregistrují, musí splňovat několik podmínek, jako je čistý trestní rejstřík, musí předložit výpis z bodového hodnocení řidiče, musí mít živnostenský list pro podnikání v silniční motorové dopravě a musí mít v pořádku všechny doklady o vozidle, které nesmí být starší deseti let. "Zároveň funguje samoregulační systém, kdy se navzájem hodnotí cestující a řidiči. Maximum je pět hvězdiček, a pokud řidičovi klesne rating pod 4,5 hvězdičky, je z evidence vyřazený. Poskytujeme jim ale i zázemí v podobě konzultací či rad," řekl Peťovský.

ČTK zjišťuje, zda se brněnský magistrát bude snažit službu nějak regulovat. V Praze čelí Uber nevoli klasických taxislužeb, které se zatím neúspěšně soudily. Uber však uvedl, že funguje v souladu se směrnicí Evropské unie o službách informačních společností z roku 2000.

Jen menší procento řidičů se věnuje "taxikaření" pro Uber jako hlavnímu povolání. V Praze je měsíčně aktivních zhruba 1100 řidičů, z nichž 91 procent má výdělek ještě z jiné činnosti. Necelá třetina z nich jezdí méně než deset hodin týdně. "Jsme společnost, která je určená spíše mladým, kteří rádi využívají technologie. Řidiče dělají zpravidla ti, kteří si chtějí přivydělat. Ale stává se, že k nám míří i řidiči klasických taxislužeb," řekl Peťovský.

Do Brna se firma rozhodla expandovat kvůli jeho velikosti, kvůli tomu, že jde o centrum inovací, je v něm hodně studentů a město se silně orientuje na koncept Smart Cities. Vedení společnosti chce postupně, podobně jako v Praze, garantovat, že auto bude přistavené do pěti minut.

Jedním z cílů společnosti, která působí ve více než 80 zemích a více než 500 městech, je i větší sdílení aut, kterých je tím pádem v ulicích méně.