Budoucnost pohřbívání: ekologický rubáš se tkaninou propletenou podhoubím

Ekologický rubáš

Ekologický rubáš Zdroj: Coeio

Tak nějak by mohla znít reklama na speciální oblek zvaný Infinity Burial Suit, který vyvinula firma Coeio. Její pohřební oblek je na jedno použití, avšak s jistotou zajišťuje, že se jeho obsah bude rozkládat nanejvýš ekologicky – je totiž ušitý ze speciální tkaniny, v níž je propleteno podhoubí.

Má zajistit takzvanou mykoremediaci, tedy schopnost houby vstřebat a zpracovat široké spektrum organických látek, které vznikají tlením a pro ostatní organismy jsou nebezpečné. Jinak řečeno ze spór v obleku vyroste houba, tělo nebožtíka „přefiltruje“ a zajistí, že cokoli nebezpečného, co by se při rozkladu uvolnilo do půdy, například těžké kovy a pesticidy, bude neutralizováno.

„Houby představují ideální rozhraní mezi životem a smrtí,“ uvedla umělkyně a tvůrkyně obleku Jae Rhim Leeová. S ideou houbového obleku přišla před pěti lety, nyní s manželem dokončila vývoj. Prvním majitelem obleku se stal Dennis White (63), který trpí těžkou neurodegenerativní chorobou. Firma Coeio manželů Leeových teď eviduje stovky dalších objednávek na čekací listině. Objevila se i poptávka po menších variantách, pytlících na domácí zvířátka.

Neekologické pohřbívání

Leeová považuje stávající systém pohřbívání za krajně neekologický: „Nejdřív pokácíme pár stromů, jejich dřevo chemicky ošetříme a vyrobíme z něj rakev a nebožtíkovo tělo před uložením do rakve napustíme formaldehydem, pokud požadujeme pohřeb v otevřené rakvi.“

Kremace zase vyžaduje pětasedmdesátiminutové hoření při teplotách 760 až 1150 stupňů Celsia, při kterém se do ovzduší uvolňuje množství skleníkových plynů a dalších toxinů. Například ve Velké Británii z krematorií pochází šestnáct procent rtuťných zplodin. Uvolňují se při hoření amalgámových plomb nebožtíků.

Leeová na rozdíl od ceny 999 dolarů neprozradila, jaký druh houby v obleku využívá. Umělkyně a ekoložka má však údajně vyšší ambice než prostý zisk. Chce změnit myšlení lidí, aby se jednoho dne nemluvilo jen o kultuře popelnicových polí, ale také o její kultuře houbových obleků.