Český film ve Varech boduje

Prestižní cenu Mezinárodní federace filmových archivů převzal včera na festivalu v Karlových Varech režisér, scenárista a výtvarník Jan Švankmajer. Ocenění mu předal prezident této organizace se sídlem v Bruselu Eric Le Roy.

Prestižní cenu Mezinárodní federace filmových archivů převzal včera na festivalu v Karlových Varech režisér, scenárista a výtvarník Jan Švankmajer. Ocenění mu předal prezident této organizace se sídlem v Bruselu Eric Le Roy. Zdroj: kviff.com

Domácí filmová tvorba má na letošním MFF Karlovy Vary silné zastoupení. Původ filmu Česká republika se v programové nabídce opakuje hned třicetkrát. Festival se pomalu chýlí ke konci a tuzemské filmy jsou i v silné konkurenci označovány za zajímavé a inspirativní.

Nejviditelnější je zastoupení české kinematografie v hlavní soutěži celovečerních snímků. O Křišťálový glóbus za nejlepší film soupeří hned dva domácí tituly. Tento postup pořadatelské země není ve festivalovém kontextu nijak neobvyklý.

Spíš než artová černá komedie Miroslava Krobota Díra u Hanušovic má ovšem šanci na ocenění drama Fair Play režisérky Andrey Sedláčkové. Silný, režijně bravurně zvládnutý příběh se odehrává v osmdesátých letech. Jeho protagonistkou je mladá atletka, která odmítá být obětí státem nařízeného dopingu. Jako koproducent se Česká republika podílela i na pozoruhodném soutěžním snímku gruzínského režiséra George Ovashviliho Kukuřičný ostrov. O tom, jaké ceny si Česko odnese z hlavní soutěže, rozhodne už v sobotu mezinárodní porota, v níž za domácí filmaře zasedá režisér a producent Viktor Tauš.

V soutěžní sekci Fórum nezávislých se o ocenění ucházejí originální tragikomedie talentovaného Tomáše Pavlíčka Parádně pokecal a minimalistické, česko-barmské drama Mnich. V hlavním festivalovém programu mimo soutěž diváky přitahuje tragikomedie ze současnosti Zejtra napořád, kterou zajímavě debutuje Rudolf Havlík.

V prestižní soutěži Na Východ od Západu si pozornost vydobylo psychologické drama Jitky Rudolfové Rozkoš. Také v soutěži dokumentárních filmů má domácí film hned několik želízek v ohni. Snímek Jany Ševčíkové Opři žebřík o nebe vypráví o slovenském faráři pečujícím o lidi v nouzi, zatímco Miroslav Dušek v dokumentu K oblakům vzhlížíme popisuje prázdnou existenci jednoho obyčejného mladíka.

Česká republika se podílela i na tureckém fotbalovém dokumentu Istanbul United či sci-fi podobenství Snowpiercer, jež natočil jihokorejský režisér Bong Joon-ho. Originální snímek se hraje v divácky populární sekci Horizonty, o jeho uvedení do našich kin ovšem zatím není nic známo.

Ostře sledovaná digitalizace

Pod patronátem MFF Karlovy Vary se konala slavnostní premiéra nově zrestaurované digitální kopie filmu Ostře sledované vlaky. Projekce legendárního oscarového snímku Jiřího Menzela z roku 1966 působivě předvedla možnosti kvalitní digitalizace. Nová metoda restaurování, srovnatelná se špičkovými zahraničními postupy, se jmenuje DRA (digitálně restaurovaný autorizát). Zatím jde o součást výzkumného projektu, který v rámci převedení filmových 35mm pásů do digitální podoby usiluje o uchování nejlepších českých titulů pro nové generace diváků. Menzelovy filmy Konec starých časů, Postřižiny či Rozmarné léto se už digitalizace dočkaly, ale neodborně a bez dohledu a souhlasu jejich autorů.

V rámci přehlídky nové české produkce na sebe pozornost domácích i zahraničních diváků strhuje romské drama Petra Václava Cesta ven a nelítostně citlivá sonda do duše mladé dívky Nepravděpodobná romance režiséra Ivana Vojnára.

Ve Varech se však nejen bilancuje, ale také hledí dopředu. Umělecký a ekonomický potenciál českého filmu a jeho postavení v mezinárodním kontextu jsou předmětem řady odborných debat. Se zápalem se diskutuje i o navyšování pobídek pro zahraniční filmaře.

Potvrzuje se, že karlovarský festival je ideální platformou pro představení připravovaných projektů. Oscarový režisér a producent Jan Svěrák ve středu ukázal chystanou pohádku Tři bratři, která bude mít premiéru v kinech už 14. srpna. Producentka Ester Honysová pak představila pohádku Sedmero krkavců, který chystá příští rok do kin režisérka Alice Nellis. A Irena Pavlásková plánuje komedii Fotograf, v níž má Karel Roden hrát postavu inspirovanou Janem Saudkem.