Co s Uberem? Maďaři ho chtějí potřít, v Estonsku s ním spolupracují

Uber

Uber Zdroj: Stepan Bruner, E15

Přístup vlád k mobilnímu zprostředkovateli taxislužeb Uber se ve střední a východní Evropě hodně liší. Nejtvrdší cestou se vydala maďarská vláda Viktora Orbána. Do parlamentu předložila zákon, podle kterého bude policie moci pokutovat řidiče bez řádné licence a případně jim zabavit auto až na tři roky. Provoz podobných mobilních aplikací by se navíc podle návrhu mohl až na rok zakázat.

„Uber vědomě a cynicky porušuje maďarské zákony,“ řekl agentuře AP Janos Fonagy, státní tajemník ministerstva národního rozvoje, pod kterého spadá i problematika dopravy. Konečným cílem legislativy má být úplné znemožnění využívání aplikace.

Podle Uberu by takový zákon mohl být v rozporu s ústavou i právem Evropské unie. „Je to extrémní a bezprecedentní krok. Chtějí omezit možnost svých občanů využívat služby, kterou mají miliony lidí po celém světě,“ napsala serveru E15 středoevropská mluvčí Uberu Ilona Grzywinska. Uber přišel do Maďarska v listopadu 2014, jeho služby využívá podle společnosti 150 tisíc lidí, jezdí pro něj 1200 řidičů a stále se nabírají další.

Podle tradičních taxikářů řidiči využívající mobilní aplikace jako Uber obsadili nejméně polovinu trhu. Pracovníci klasických taxislužeb proti nové konkurenci v hlavním městě několikrát protestovali zablokováním nebo zpomalením dopravy na klíčových dopravních tepnách. Tlačí na vládu, aby rázně zakročila proti taxikářům bez povolení, kteří podle nich neplatí daně ani se nepřizpůsobují zákonným pravidlům.

Petice s 30 tisíci podpisy

Místní pobočka Uberu vládě nastínila návrh a zdanění svých služeb. Zároveň se jí podařilo získat 30 tisíc podpisů pod svoji petici pro zachování služby. Představitelé příslušného ministerstva národního rozvoje se s tradičními taxikáři setkali, žádosti o setkání se zástupci Uberu ale zatím nevyslyšeli.

V Německu soud jízdy nelicencovaných řidičů zakázal, Uber proto musel svoje služby omezit na profesionální taxikáře. Má ovšem problémy s nalezením dostatečného počtu pracovníků. Provoz omezil na Mnichov, v červnu ho spustí v Berlíně.

Restriktivnější cestou se vydalo i české ministerstvo dopravy. Řidiči musí mít auto označené jako taxi a používat taxametr. Připravovaná novela zákona o silniční dopravě by ovšem kriminalizovala i zprostředkovatele, kterým by hrozila až půlmilionová pokuta.

V jiných částech regionu střední a východní Evropy se k aplikaci ovšem staví pozitivněji. Polský antimonopolní úřad ve své analýze dospěl k závěru, že Uber pomohl k rozvoji hospodářské soutěže a měl příznivý dopad na spotřebitele kvůli snížení cen a zvýšení kvality služeb. Případné legislativní zásahy by se podle zprávy měly „vyhnout řešením, která by poskytla neopodstatněnou ochranu dlouho zavedené konkurenci.“

Pozitivně se k mobilní taxi aplikacím staví i v Pobaltí, litevští poslanci právě v druhém čtení projednávají velmi progresivní návrh zákona o spolujízdě. Estonsko zase spolupracuje s Uberem na nové aplikaci, pomocí které budou řidiči moci vykázat své příjmy daňovému úřadu pomocí jednoho kliknutí.