Datsun se vrací. Nissan chce mít „levnou škodovku“

šéf Nissanu Carlos Ghosn

šéf Nissanu Carlos Ghosn Zdroj: profimedia.cz

Druhá největší japonská automobilka Nissan Motor obnoví „levnou“ značku Datsun, kterou uložila k ledu před jedenatřiceti lety. Od roku 2014 pod ní bude prodávat malé automobily v Indii, Indonésii a Rusku. Novinku v úterý oznámil šéf firmy Carlos Ghosn. Potvrdila se tak dřívější informace japonského listu Nikkei.

„Je to ironie. V devadesátých letech se Nissan snažil Datsunu zbavit,“ uvedl pro BBC Jay Nagley z konzultantské firmy Redspy Automotive. Je to podle něj ale od Nissanu chytrý krok. „U výrobců je to celkem obvyklé mít levné, dostupné značky. Renault měl úspěch s Dacií, Volkswagen se Škodou. Nissan chce mít levnou značku, aniž by ale sám získal levnou image,“ dodal.

Nissan v minulosti pod značkou Datsun prodával většinu svých automobilů v zahraničí. V roce 1981 ji sice přestal používat, značka však zůstala obecně známá ve Spojených státech, na Blízkém východě i v mnoha asijských zemích. List Nikkei začátkem měsíce uvedl, že cena automobilů se značkou Datsun by se měla pohybovat kolem 500 tisíc jenů (zhruba 110 tisíc korun). Dodal, že automobilka doufá v brzké dosažení prodeje 300 tisíc vozů Datsun ročně.

Nissan minulý měsíc oznámil, že jeho čistý zisk ve třetím finančním čtvrtletí končícím v prosinci stoupl o více než tři procenta na 82,7 miliardy jenů (přes osmnáct miliard korun) díky silnému prodeji po celém světe. Potvrdil rovněž odhad celoročního zisku, který je lepší než výhledy hlavních domácích konkurentů Toyota Motor a Honda Motor.

Společnost Nissan byla stejně jako automobilky Toyota a Honda postižena následky zemětřesení a následného tsunami v Japonsku a záplav v Thajsku, zotavuje se z nich ale rychleji než její konkurenti. Nissan v celém finančním roce počítá s čistým ziskem 290 miliard jenů. Největší japonská automobilka Toyota odhaduje celoroční zisk na zhruba 200 miliard jenů a Honda, jíž v Japonsku patří třetí příčka, na 215 miliard jenů.