Filmová recenze: Nenápadné hledání spokojenosti
Letošní prázdninová nabídka v tuzemských kinech není vzhledem k pandemii koronaviru příliš bohatá, přesto se v ní dají najít i nenápadně kvalitní kousky. Jako německé drama Všechna moje láska, které na osudech tří sourozenců tiše přemýšlí o každodenní spokojenosti, osobní síle a o překonávání krizí.
Německého režiséra Edwarda Bergera před pěti lety proslavil seriál Deutschland 83. Od té doby pro televizi režíroval i Benedicta Cumberbatche v seriálu Patrick Melrose a nyní chystá i novou adaptaci slavného románu Ericha Marii Remarqua Na západní frontě klid s Danielem Brühlem.
Aktuální snímek Všechna moje láska měl premiéru loni na Berlinale. Film je jeho zatím poslední čistě domácí projekt s jedinou mezinárodní hvězdou Larsem Eidingerem. Odehrávat by se ale mohl v mnoha jiných zemích a k jeho univerzalitě přispívá právě i jeho skromnost.
Třem sourozencům – dvěma bratrům a sestře –, které v úvodu divák potkává nakrátko dohromady, je zhruba kolem čtyřiceti a všichni by se potřebovali zastavit a zamyslet.
Stefan, rozvedený otec dospívající dcery, si rád užívá a zatím ignoruje fakt, že mu zdravotní problémy ukončily kariéru pilota. Julie v nejsilnější části snímku s milovaným manželem odjíždí na dovolenou, kde jí setkání s toulavým psem přiměje konfrontovat vlastní trauma. A nejmladší Tobi má pocit, že místo aby konečně dostudoval, musí se o všechny sám starat včetně svých tří dětí a nemocného otce.
Bergerova režie i scénář, který napsal se svou ženou a dvorní herečkou – v tomto filmu i představitelkou Julie – Nele Mueller-Stöfenovou, vyniká neokázalou realističností a přesvědčivou psychologií postav.
Film všechny své hrdiny zachycuje v momentě, kdy je okolnosti a čas dostrkají k tomu, aby konečně čelili svým problémům. Vyhýbá se přitom velkým dramatům, přehnaným emotivním výlevům, neutěšitelným depresím i zázračným řešením.
Tři soustředěné a dobře zahrané charakterové studie díky tomu slouží jako pravdivé ukázky ze životů současného středostavovského Evropana, který si nežije špatně – a přesto tápe ve snaze dojít k vnitřní vyrovnanosti a klidu.
Režie: Edward Berger Scénář: Edward Berger, Nele Mueller-Stöfenová Hrají: Lars Eidinger, Nele Müller-Stöfenová, Hans Löw Hodnocení: 80 % |
Autorka je spolupracovnicí redakce