Filmová recenze: Tak trochu jiný western

V hlavní roli snímku se představí Kurt Russell (vpravo), objeví se tu také držitel oscarové nominace Richard Jenkins.

V hlavní roli snímku se představí Kurt Russell (vpravo), objeví se tu také držitel oscarové nominace Richard Jenkins. Zdroj: Magic Box

Po uvedení na několika festivalech se k masovému divákovi konečně dostal netradiční mix westernu a hororu Kosti a skalp. V hlavní roli se představí Kurt Russell.

Žánr westernu prožívá v posledních letech netradiční renesanci. Přispěl k tomu Quentin Tarantino se svými Osmi hroznými a také S. Craig Zahler snímkem Kosti a skalp. Téměř autorský snímek (Zahler se vedle scénáře a režie ujal také hudebního doprovodu) však není klasickým westernem, ale nabízí netradiční mix westernu a hororu, díky čemuž se stal senzací na řadě specializovaných festivalů. Nyní snímek vychází na DVD a Blu-rayi, tudíž by se mohl dostat k širšímu publiku.

Na své si přijdou fandové obou zdánlivě neslučitelných žánrů. Příběh se odehrává v tradičních westernových kulisách a nabídne klasické postavy – drsné muže s mnohdy nepříliš známou minulostí. Žijí zdánlivě poklidně v jednom městečku, dokud shodou okolností do městečka nevtrhnou divocí indiáni a odvlečou místní zdravotnici. Čtveřice desperátů se pak vydává po stopách indiánů a netuší, že se nakonec budou muset poprat s daleko brutálnějším soupeřem, než zprvu počítali.

Kosti a skalp mají velmi westernovou dramaturgii. Putování čtveřice je spíše pozvolné, ačkoli jde o záchranu důležité ženy, drsná krajina a řada nešťastných událostí je neustále zpomalují. Ale skoro jako by jim osud naznačoval, že se vstříc smrti netřeba hrnout nijak rychle. Westernová je také kamera, která snímá postavy v krásných lokacích. Naopak z hororu si snímek krom tajemných protivníků bere především otevřenou brutalitu, jež ve westernech není obvyklá. Výsledkem tak je opravdu netradiční filmový zážitek, který má velký kultovní potenciál.

Kosti a skalp

(western/horor, USA, 132 minut)
Režie: S. Craig Zahler