Gimmi Baldinini: Umělec se nemůže splést

Butik Baldinini v Široké ulici v Praze

Butik Baldinini v Široké ulici v Praze Zdroj: Baldinini

Gimmi Baldinini je představitelem třetí generace klanu obuvníků, který založili jeho předkové v roce 1910 v oblasti San Mauro Pascoli na italském adriatickém pobřeží, a prvním, který ze svého jména dokázal udělat mezinárodně žádanou značku. V Praze otevíral zrekonstruovaný butik, slavil své narozeniny a hovořil s deníkem E15 o Číně, Rusech, kteří zachraňují svět módy, a neomylnosti umělců.

„V Itálii máme pořekadlo, které hlásá: První generace vytváří, druhá generace udržuje a třetí generace z toho žije. Já dělám všechno dohromady,“ říká pyšně Gimmi Baldinini. Má proč. Pod jeho více než čtyřicetiletým vedením se z lokálního producenta obuvi stal mezinárodní fenomén. Ve světě dnes funguje 150 obchodů Baldinini a více než 400 zaměstnanců se stará o to, aby si přes dva tisíce modelů obuvi, které každoročně módní dům vyprodukuje, našlo své spokojené majitele.

Gimmi BaldininiGimmi Baldinini | BaldininiGimmi Baldinini

„Dnes nám stroje umožňují vyrobit množství bot, o kterém se mým prarodičům ani nezdálo. Ti jeden pár šili celý den. Jako umělec toho využívám a tvořím bez zastavení. Vzory podřizuji jen vlastní fantazii a ne vytvářeným módním trendům. Věřím, že pokud zvládáte řemeslo, jako umělec se nikdy nemůžete splést,“ říká Gimmi a přidává historku o botách, které viděl v jedné pražské výloze. „To byl typický příklad nezvládnutého řemesla. Kdyby ten výrobce nebo dovozce o botách něco věděl, tak by viděl na první pohled, že použitý klín je příliš vysoký, špatně klenutý a tím pádem nenositelný.“

Čína nemá kulturu módy

Konkurence levné obuvi z Asie se Gimmi Baldinini nebojí. „V Číně neexistuje kultura módy, ale pouze kultura produkce. To nestačí. Pokud by šlo dobře udělané italské boty, už bychom v Itálii všichni dávno zbankrotovali,“ tvrdí. Naopak je vděčný Rusům. „Nikdy jsem nepochopil, odkud ty jejich obrovské peníze přišly, a oni mi to nechtějí říct, fakt ale je, že svět luxusní módy zachránili a drží nad vodou právě oni svými nákupy. Jinak by byl v krizi.“

Boty BaldininiBoty Baldinini | BaldininiGimmi Bladinini pochází z rodiny obuvníků a klade důraz na řemeslné zpracování bot. Vzory podřizuje jen vlastní fantazii a ne vytvářeným módním trendům

I pražský butik Baldinini v Široké ulici se podle své majitelky Mileny Maksimovic, která jej provozuje patnáct let, těší velké přízni ruské klientely. „Přibližně 40 procent zákazníků jsou Rusové. Poměr se ale začíná otáčet, přibývá českých zákazníků. Navíc se přestávají bát barev, což je pozitivní. Dříve Češi kupovali boty maximálně ve dvou barvách, teď jsou odvážnější.“ Ideálu zákazníka se musí blížit třeba takový tenista Novak Djoković. „Je náš velký fanoušek. Jednou za sezonu přijede do Milána, koupí dvacet párů a vím, že se uvidíme zase za půl roku,“ pochvaluje si přízeň světové hvězdy Gimmi Baldinini.

Z módní kolekce BaldininiZ módní kolekce Baldinini | BaldininiMajitel obuvnické firmy se zúčastnil otevření nedávno zrekonstruovaného butiku v Praze. Jeho provozovatelka stejně jako Baldinini přiznává, že důležitou klientelu tvoří Rusové, kteří drží luxusní módu nad vodou