Karlovarský filmový festival poprvé s Rohlíkem. Na seznamu partnerů ale svítí i další nová jména
Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech se letos uskuteční opět v tradičním termínu na začátku července. Desetidenní přehlídka české i zahraniční kinematografie s rozpočtem asi 170 milionů korun se po dvou pandemií poznamenaných ročnících vrací v obvyklé podobě, ale s novými partnery. Jedním z hlavních partnerů je poprvé také startup Rohlík.cz.
Hlavními partnery festivalu jsou již tradičně Karlovarský kraj a město Karlovy Vary, ze soukromých společností pak Vodafone a Innogy. Letos nově je doplní online supermarket Rohlík podnikatele Tomáše Čupra. „Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary je pro mě osobně velkou událostí, kterou si jako fanoušek již dlouhá léta nenechávám ujít. Skvělá podívaná pro všechny návštěvníky a nezapomenutelný zážitek, který v každém zanechá spoustu dojmů. Proto, když se letos naskytla příležitost být s Rohlíkem jeho součástí, přišlo mi to jako skvělé a samozřejmé spojení,“ vysvětlil své pohnutky majitel společnosti.
Skupinu hlavních partnerů naopak opustil Mall.cz, který byl hlavním partnerem festivalu od roku 2018. „Počátkem letošního roku došlo ke změně vlastníka společnosti Mall.cz. S ohledem na odlišnou strategii, s kterou nový vlastník společnosti realizuje formy partnerské spolupráce, nám bylo oznámeno, že společnost nebude partnerem 56. ročníku MFF KV,“ vysvětlila odchod jednoho z hlavních partnerů mluvčí festivalu Uljana Donátová. Skupinu Mall.cz letos získala polská nákupní platforma Allegro.
Několik změn se objevuje také mezi partnery festivalu, jež nově doplnila Visa a investiční skupina Progresus. „Jelikož je dlouhodobé partnerství důležitou součástí našich firemních hodnot, vnímáme navázání spolupráce s Karlovarským filmovým festivalem jako přirozené vyústění našeho rozhodnutí stát se dlouhodobým partnerem podporujícím českou kulturu,“ říká spoluzakladatel Progresus Invest Holding Lukáš Zrůst.
Na seznamu stojí poprvé také jméno společnosti Allwyn, která ovšem není nováčkem. Dříve loterijní skupina Sazka totiž před nedávnem změnila své jméno. Důvodem změny byly podle majitele společnosti miliardáře Karla Komárka globální ambice firmy, pro které potřebuje jiné jméno. Novinkou je také podpora festivalu od logistických firem DoDo a Packeta nebo pojišťovací makléřské společnosti Renomia.
Rozpočet letošního ročníku je zhruba 170 milionů korun, což je asi o dvacet milionů více, než měl k dispozici ročník předcházející. „Z veřejných zdrojů máme příspěvek třicet milionů od ministerstva kultury, osm milionů od města Karlovy Vary a Karlovarský kraj přispěl rovněž osmi miliony,“ uvedla mluvčí festivalu Uljana Donátová. Finanční účast jednotlivých partnerů festival nezveřejňuje, ale je jasné, že bude muset pokrýt více než dvě třetiny celkového rozpočtu.
„Podpora veřejných institucí je samozřejmě výrazná. Ale když to srovnáte s canneským nebo s berlínským festivalem, tak tam ta veřejná podpora dělá řádově nějakých 80 až 90 procent rozpočtu,“ řekl už dříve šéf festivalu Kryštof Mucha.
I proto přidělal organizátorům festivalu starosti odchod generálního partnera, Skupiny ČEZ, který s festivalem ukončil spolupráci po šestnácti letech. Jako důvod vypovězení partnerské smlouvy uvedlo vedení společnosti, že „s ohledem na vývoj hospodářských výsledků není v našich možnostech, aby Skupina ČEZ byla v roce 2018 generálním partnerem MFF Karlovy Vary“. Na pozici generálního partnera od té doby ČEZ žádná jiná společnost nenahradila.
Jedním z hlavních lákadel letošního festivalu bude premiéra digitálně zrestaurovaného filmu Žert podle románu Milana Kundery. Snímek režiséra Jaromila Jireše z roku 1968, dnes již řazený mezi klasiku českého filmu, byl vybrán jako další k digitalizaci, pro niž byl jako zdroj použit originální negativ obrazu i zvuku z Národního filmového archivu. V případě filmu Žert se jedná o 23. film, který byl digitálně zrestaurován z finančních darů manželů Milady a Eduarda Kučerových.