Kia Rio 1,4 CRDi: Korejec s nezvyklým šmrncem
Design nového vozu, který se začal prodávat u nás loni v srpnu, stvořil bývalý designér Audi, jeden z nejuznávanějších tvůrců současnosti, Němec Petr Schreyer.
Rio nevypadá nejdynamičtěji, ale pochybuji, že by o to někdo stál. Karoserii totiž Schreyer ušil na míru jednomu z nejprostornějších vozů ve třídě. Vozu, který nebyl postaven pro závodní dráhu, ale pro usedlého, konzervativního zákazníka, jenž modely korejské značky dobře zná.
Celkově nové Rio působí poklidně, rozvážně a hlavně sebevědomě – moderní střih opravdu nemá nic společného s tím, čím se automobilka Kia prezentovala před lety. Také design interiéru je dobře „čitelný“. Přesto jsem v něm ale několik „kudrlinek“ a detailů, které vůz povyšují nad běžný průměr, našel. Tak třeba ovládací prvky, jejich tvar vybočuje. Také středový panel je nezvykle roztažený do šířky.
Plasty uvnitř mají svoji kvalitu, ovšem očividně zůstávají pozadu za těmi použitými například ve vozech značky Volkswagen.
Přestože Rio patří k největším vozům ve své třídě, svým rozvorem 2570 milimetrů zaostává za Škodou Octavií jen o 8 milimetrů, tak má jen průměrný zavazadlový prostor. Sice dobře tvarovaný, ale jeho velikost neoslňuje.
Co se týká jízdy, nenabídlo mi Rio nic výjimečného. Přeposilované řízení poskytovalo jen malou odezvu. Přesto jsem s tím neměl problém. Vůz totiž zatáčel čistě, choval se poslušně, vše bylo předvídatelné. Jak už jsem řekl, nové Rio bylo postaveno pro usedlejšího zákazníka a podle toho se chovalo. Nenabízelo emoce, napětí. Pokud někdo touží po vzrušení, měl by se poohlédnout po něčem jiném, sáhnout třeba po Fordu Fiesta.
Z vozu byl špatný výhled dozadu, ale to bylo dáno tvarem karoserie. Něco za něco. Sedadla byla dobře tvarovaná, s měkčím čalouněním (opěradla těch předních však mohou být pro někoho úzká). Vzadu vůz nabízel dost místa i pro vyšší lidi. Rio bylo dobře odhlučněné. Za jízdu na dálnici bych mu za to dal plusový bod. Dieselová čtrnáctistovka s výkonem 90 koní postačovala. Ve spolupráci se šestistupňovou převodovkou šestnáctistovka odváděla své.
Nějak jsem si ale nedovedl tento vůz představit s levnějším a hlavně podstatně slabším tříválcem 1,1 CRDi. Druhou dobrou volbou by tedy asi byla benzinová čtrnáctistovka. Co se týká ceny testovaného vozu – 440 tisíc korun, překvapila mne. Značila jediné – sebevědomí rostoucí korejské značky. Hůře vybavený vůz však pořídíte za cenu pod 250 tisíc korun.
Technické údaje
Motor: vznětový, turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec
Zdvihový objem: 1396 cm3
Výkon: 66 kW/4000 ot/min
Převodovka: manuální šestistupňová
Pohot. hmotnost: 1341 kg
Rozměry: 4045 x 1720 x 1455 mm
Objem zavazadlového prostoru: 288/923 l Max. rychlost: 172 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 14,2 s
Komb. spotřeba l/100 km: 4,1 l
Základní cena testovaného vozu: 439 980 Kč (výbava Exclusive)
Cena nejlevnějšího modelu: 239 980 Kč (1,25 CVVT, výbava Active, 5dv.)
Konkurence
Citroën C3, Fiat Punto, Ford Fiesta, Honda Jazz, Hyundai i20, Mazda 2, Nissan Micra, Opel Corsa, Peugeot 207, Renault Clio, Seat Ibiza, Škoda Fabia, Suzuki Swift, Toyota Yaris, Volkswagen Polo
+
prostorný interiér
kultivovaný jízdní projev
-
menší zavazadlový prostor
výhled vzad