Kritici si za nejlepší snímek zvolili Rodinný film
Nejvíce ocenění si z letošního ročníku cen kritiky odneslo černobílé drama Já, Olga Hepnarová. Dokumentem roku 2016 se stal Normální autistický film Miroslava Janeka.
Zajímavou remízou skončil sedmý ročník Cen české filmové kritiky. Za nejlepší snímek uplynulého roku kritici zvolili jednoho z favoritů, Rodinný film režiséra Olma Omerzua a producenta Jiřího Konečného.
„Vážím si této ceny, protože cesta našeho filmu nebyla vůbec snadná a pro mnohé bylo dost těžké věřit, že ve výsledku bude snímek fungovat,“ poděkoval producent snímku, který se vymyká běžné tuzemské tvorbě a byl s úspěchem vysílán na několika zahraničních přehlídkách. Snímek si zároveň vysloužil cenu za scénář.
Největší počet ocenění si ale ze sobotního slavnostního večera odnesl druhý velký favorit, psychodrama Já, Olga Hepnarová. Černobílý snímek o skutečné vražednici popravené v sedmdesátých letech v tehdejším Československu za usmrcení 12 osob získal hned čtyři ceny, a to včetně druhé nejprestižnější za režii. Dvojice debutujících režisérů Tomáš Weinreb a Petr Kazda se galavečera nezúčastnila, cenu za režii a také pro objev roku za ně převzal producent filmu Vojtěch Frič.
Snímek dále vynesl cenu za nejlepší audiovizuální počin polskému kameramanovi Adamu Sikorovi a představitelce hlavní role Michalině Olszanské. „Ráda bych poděkovala dvěma dívkám, bez nichž by Olga neexistovala, Hedvice Řezáčové a Šárce Vaculíkové, protože daly Olze hlas,“ uvedla v děkovací řeči talentovaná polská herečka.
Nejlepším hercem se v konkurenci Jiřího Bartošky a Karla Rodena stal dlouho opomíjený představitel záporných rolí Miroslav Hanuš za výkon ve snímku Nikdy nejsme sami.
Ceny organizuje Sdružení českých filmových kritiků, aby upozornilo na nejlepší počiny roku. Celkem hlasuje přes padesát publicistů. Vedle snímků uváděných v kinech se snaží věnovat dílům televizním a uváděným v takzvané alternativní distribuci. V kategorii mimo film zvítězil seriál HBO Pustina. Nejlepším dokumentem kritici zvolili Normální autistický film Miroslava Janeka.