Festival tanečních filmů láká na Wendersovu trojrozměrnou Pinu

Vizuálně působivé. Snímek Pina nabídne především spoustu atraktivních
tanečních výstupů, které jsou poctou zesnulé Pině Bauschové

Vizuálně působivé. Snímek Pina nabídne především spoustu atraktivních tanečních výstupů, které jsou poctou zesnulé Pině Bauschové Zdroj: Foto hce

Wim Wenders se dlouhodobě profiluje jako filmař nespoutaný formálními ani žánrovými otěžemi a stejně dobrý je v kontemplativních dramatech (Nebe nad Berlínem) jako v dokumentech (Buena Vista Social Club). A že mu nejsou cizí ani technologické novinky, pak prokazuje jeho nejnovější dílo, trojrozměrný taneční film Pina, který dnes zahájí pražský Festival tanečních filmů.

Pina měla být původně polohraným snímkem se slavnou choreografkou Pinou Bauschovou v hlavní roli, ale kvůli její náhlé smrti Wenders natočil spíše taneční poctu s biografickými prvky. Na jednu z klíčových žen evropského tance vzpomíná většina jejích spolupracovníků, dozvídáme se mnoho o jejím životě a vývoji tance jako umělecké formy vůbec.

Větší část snímku ale představují nejrůznější taneční kreace, které, ať už na klasickém divadelním pódiu či v plenéru Wenders zachycuje trojrozměrně. A to je v kině velmi netradiční a příjemná podívaná, ať už divák patří k fanouškům tance či nikoli. Na druhé straně pokud někdo půjde na Pinu jako na klasický film, odejde hrubě nespokojen.

Pina dokazuje, že přinejmenším pro dva segmenty filmu má 3D velký smysl: pro záznamy koncertů, v nichž se divák dostane ještě blíže k milovaným interpretům, a pro filmy zachycující pohyb. Škoda že již nevznikají klasické olympijské snímky, protože 3D snímek z Londýna by mohl být událostí.

Pina (taneční, Německo, 100 minut)

Režie: Wim Wenders Vystupují: Regina Adventoová, Malou Airaudoová, Pina Bauschová
Premiéra v rámci Festivalu tanečních filmů: 8. září
Hodnocení: 70 %