Recenze: Beautiful Boy aneb Emocionální portrét strastí rodičovství

Záběr z filmu Beautiful Boy

Záběr z filmu Beautiful Boy Zdroj: Aerofilms

Snímek o vztahu otce a jeho drogově závislého syna Beautiful Boy založený na skutečném příběhu zfilmoval belgický režisér s jemnou srdceryvností a skvělými herci.

Práva na zfilmování knihy Davida Sheffa Beautiful Boy ležela u produkční společnosti Brada Pitta Plan B ještě v době, kdy diváky zajímalo, co nového točí Cameron Crowe. Místo něj nakonec drama jedné drogové závislosti zrežíroval Belgičan Felix van Groeningen jako svůj anglicky mluvený debut. Což je jen dobře.

Groeningen, známý i z návštěvy karlovarského festivalu před třemi lety, na sebe v USA upozornil dojákem Přerušený kruh nominovaným na Oscara. I jeho novinka nazvaná podle knihy Beautiful Boy patří k filmům, u nichž se prolévají slzy, minimálně na plátně. Závislost Sheffova mladého syna Nica trvala několik dlouhých let, během nichž skoro umřel. Zatímco drogy ničily jeho tělo, drásaly i jeho blízké, kteří zoufale hledali, jak a jestli vůbec mu mohou pomoct.

Film, který se soustředí především na ostrou i tlumenou bolest života se závislostí, Groeningen nepojal jako drsnou noční můru. Naopak – jako soucitný, poetický, emocionální portrét strastí a nekonečné starosti milujícího rodiče, jenž může jen sledovat, jak jeho dítě roste do nové, neznámé podoby. Pomocí elegantně zakomponovaných flashbacků a někdy až příliš přesně vybraných citově návodných písní a skladeb přibližuje citové stavy hlavních postav, jejich lásku, zoufalství, frustrace z nemožnosti pochopit, co se stalo a kde udělaly chybu.

Na rozdíl od jiných snímků se závislými, Beautiful Boy se nezajímá o rauš a vzrušení z drog. I když i to krátce zachycuje, protože také Nic Sheff své zkušenosti popsal v knize s názvem Tweak. Mladý Nic opakovaně utíká z domova, z příběhu však nikdy nezmizí, i díky tomu, že ho bez zbytečných hysterických sól hraje talentovaný Timothée Chalamet, momentálně za svou roli nominovaný na Zlatý glóbus, herecké ceny SAG a časem možná i na Oscara.

Hlavním hrdinou ovšem není on, ale nekonvenčně jeho otec, přesvědčivě ztvárněný Stevem Carellem. Jeho utrpení se odehrává ve středostavovsky vkusných a krásných kulisách a jeho charakter zůstává omezený na jeho vztah k synovi. Jako by byl Beautiful Boy filmem hlavně pro rodiče, aby je emocionálně připravil na dospívání jejich potomků.

Beautiful Boy

(drama, USA, 120 minut)

Režie: Felix van Groeningen