Recenze: Portrét herečky jako velké tragédky
Melancholický portrét Romy Schneiderové 3 dny v Quiberonu se snaží změnit hereččin obraz vytvořený na základě její nejslavnější role, mladičké Sissi z trilogie o rakouské císařovně.
Tři dny v Quiberonu strávila slavná evropská herečka Romy Schneiderová na jaře 1981. Během svého pobytu v přímořských lázních, kde se měla očistit od závislostí a odpočinout si od depresí, poskytla rozhovor německému Sternu. Tedy bulvárnímu týdeníku, pro který pracoval její oblíbený fotograf a bývalý přítel Robert Lebeck.
Filmové 3 dny v Quiberonu právě vznik tohoto interview pozorují. Zaměření snímku na Romyin problematický vztah k německému publiku, které opustila koncem padesátých let kvůli Alainu Delonovi a kariéře ve Francii, prozrazuje, že za ním stojí německá rodačka. Konkrétně dosud málo známá Emily Atefová, na niž tento citlivě natočený portrét přijatý do soutěže letošního Berlinale mezinárodně upozornil.
I čeští diváci mají Schneiderovou nejvíce zaškatulkovanou jako mladou Sissi z úspěšné idylické trilogie padesátých let. I ty by tak mohla zajímat její zarytá snaha všemi dostupnými prostředky se korzetu jedné role zbavit. Shrnutí její osobnosti a života, které 3 dny v Quiberonu nabízejí, nicméně místo odhalování skutečné, stále neznámé Romy vytlouká jednu atraktivní image jinou.
Pohádku mládí mění za tragédii života. Unavená čtyřicátnice neschopná vystoupit z kolotoče práce, výčitek, nevhodných partnerů a nedostatku času na děti se tu podobá postavám ze své francouzské filmové dráhy. A profiluje se jako velká, světaznalá, přesto křehká tragédka.
Rozhodnutí ukončit film na zdánlivě optimistické, domácí notě melancholii prostupující snímkem příliš nerozptýlí, spíš mate. V černobílé, střídmé a uvolněné obrazové kráse inspirované fotografiemi Roberta Lebecka je stále přítomný stín budoucích událostí, nešťastné smrti syna Schneiderové v létě 1981 a její vlastní předčasný skon v květnu 1982.
Ve své tiché, soucitné snaze, podobné té Lebeckově, zachytit v krátkém výseku jádro jedné ženy láme tato komorní připomínka jejího osudu srdce. Zvlášť když Marie Bäumerová, po právu nyní za svůj výkon nominovaná na Evropskou filmovou cenu, dokáže svou slavnou kolegyni zosobnit tak přesvědčivě po fyzické i psychické stránce.
Úvahy o trýznivosti duševní nerovnováhy a statusu pozorované a souzené celebrity přesto zůstávají zavřené za rámečkem krásné, oplakávané fotografie.
Autorka je spolupracovnicí redakce
3 dny v Quiberonu
(drama, Německo/Rakousko/ Francie, 115 minut)
Režie: Emily Atefová
Hrají: Marie Bäumerová, Birgit Minichmayrová,
Charly Hübner, Robert Gwisdek
Hodnocení: 70 %