Recenze: Mečiar jako obraz všech populistů

Václav Klaus a Vladimír Mečiar

Václav Klaus a Vladimír Mečiar Zdroj: ČTK

Dokument Mečiar bylo možné poprvé vidět na jihlavském filmovém festivalu a je také dostupný pro předplatitele HBO GO. Jeho nynější premiéra v kinech po vraždě novináře Jána Kuciaka na Ficově Slovensku ovšem působí smutně aktuálně. Novinka Terezy Nvotové není jen připomínkou kariéry někdejšího slovenského premiéra, ale i pohledem na tendenci lidí volit idealizované populisty.

Nvotová nedávno získala Ceny české filmové kritiky a nominace na České lvy za svůj hraný celovečerní debut Špína. Když ve filmu vypráví o svých vzpomínkách na mečiarovskou éru, její pozice dcery herečky Anny Šiškové a režiséra Juraje Nvoty, levicových umělců se zájmem o veřejné dění, je posílena i o místo v nastupující nebojácné generaci filmařů. Režisérčina vlastní přítomnost ve filmu zvýrazňuje její cíl prozkoumat Vladimíra Mečiara jako fenomén, nejen jako záznam jednoho osudu.

Nvotová mluví s lidmi, kteří se s politikem zblízka setkali. Většina z nich ho podle očekávání hodnotí velmi kriticky. Mezi zpovídanými je ovšem i upřímný šéf jeho a později Ficovy volební kampaně i sám Mečiar. Štáb sice expremiér pustil do své vily, ne však ke svým skandálům. O nich se většinou nechce bavit a když, tak jen velmi tajemně a stručně. I jeho alibismus a záliba ve vlastní důležitosti, symbolizovaná ponožkami s vlastním monogramem a státním znakem, dost prozrazují.

Zdá se, že události jsou i po dvaceti letech od konce Mečiarovy vlády příliš čerstvé na to, aby je mohl dokument podat nově a filmu by prospěla větší hloubka, konkrétnější odpovědi politiků i lidí z davu. I tak Nvotová natočila přehlednou připomínku Mečiarovy politické kariéry, v níž nechybějí archivní záběry včetně jeho neslavně proslulého závěrečného televizního vystoupení s písní „Neublížil som“, z něhož si dodnes dělají legraci mladí i starší. Pamětníci událostí kolem únosu syna prezidenta Kováče a vraždy jeho svědka si ovšem vzpomínají na děsivější realitu.

Nvotová nekončí jednoduchým závěrem s optimistickým odstavením bezskrupulózního politika od moci. Pohledem na současnost, paralelou mezi nadšenými výkřiky obyvatel na adresu „jejich“ Mečiara, který jim jako jediný rozumí, a stejné rétoriky ve prospěch nynějšího premiéra Fica ukazuje, proč se lidé jako Mečiar dokážou dostat k moci. I jako portrét populismu a archetypu manipulativního politika by film mohl tnout rázněji, aby nepůsobil, že jeho nejvhodnější obecenstvo tvoří střední školy. Vzhledem k současným událostem nejen na Slovensku má ovšem dokument i tak dostatečnou sílu zmrazit – a varovat.

Mečiar: dokument, SR/ČR, 89 minut

Režie: Tereza Nvotová

Hrají: Vladimír Mečiar, Tereza Nvotová, Petr Pithart, Eugen Korda a další