Recenze: Milostné drama v úchvatném obalu | E15.cz

Vše o miliardářích

Vše o miliardářích Vstoupit do speciálu

Recenze: Milostné drama v úchvatném obalu

Není obvyklé, aby zahraniční filmař natočil český film, pokud není v Česku dlouhodobě usazený jako Slovinec Olmo Omerzu nebo tu netrávil roky studií jako Polka Agnieszka Hollandová. Chilan Alejandro Fernández Almendras, i díky ceně z festivalu Sundance známý jako režisér dramatu Zabít člověka, v ČR nestudoval ani tu nežije. Jeho přítelkyně a matka jeho mladšího syna ovšem z Česka pochází, k tomu měl jihoamerický fi lmař prý vždy rád československou novou vlnu. Což vysvětluje, proč tady natočil ironické milostné drama Hra i proč jde o černobílý snímek v akademickém formátu 4:3.

Na povrchu Hra vypráví o milostném trojúhelníku, který vznikne během zkoušení modernizované verze hry Jeana Racina z roku 1677 Faidra v kladenském divadle. Když původně obsazená herečka odejde kvůli pronásledování svého kolegy, dá mladý režisér ve velmi dobrém podání Jiřího Mádla hlavní roli svůdné Karolíně, kterou ztvárnila Elizaveta Maximová. Brzy od ní bude chtít pomoci nejen s inscenací, ale i s problémy s manželkou Kateřinou, kterou hraje Marika Šoposká, jež by se už od péče o mimino chtěla vrátit do práce.

Pod povrchem jde fi lmu rozděleném do několika dějství a opatřeném prologem i epilogem o ukázku různých podob vztahů a různých podob sobectví, slabostí a strachů, které je ničí. Ta funguje lépe v první polovině, v níž se problémy zaplétají. Ta druhá, rozplétací, odhalí, že příběh by k většímu účinku potřeboval zahustit propracovanějšími charaktery především ženských postav.

Recenze: Michael Douglas září v sitcomu autora Dva a půl chlapa a Teorie velkého třesku

Psychodrama nakonec zůstává mělčí a tuctovější než jeho forma, udržující si mírně ironický odstup pomocí nehybnosti a kompozic záběrů Almendrasova obvyklého spolupracovníka, kameramana Intiho Brionese, a chladu zimního prostředí a atmosféry industriálního Kladna. Nepřekvapivou zápletku účinně dramatizuje i klasická hudba.

Působivá audiovizuální stránka je o to obdivuhodnější, že snímek z koprodukce Česka, Chile, Francie a Jižní Koreje vznikal ve velmi skromných podmínkách. Almendras v letošním přehledu česky mluvených fi lmů nevybočuje jen jednou otevřenou, nesamoúčelnou erotickou scénou, která řekne dost o vztahu režiséra a herečky. Jeho svébytné pojetí pozvedající melodramatickou historku k úvaze o lidské povaze v Česku vypadá nečekaně odvážně.

Podívejte se na trailer k filmu Hra:

Trailer k filmu Hra

Recenze filmu : Pardon, nezastihli jsme vás je vášnivá kritika přepracovanosti