Recenze výstavy: Baňkův návrat k amatérismu

Čepinka se štěnětem, 1983

Čepinka se štěnětem, 1983 Zdroj: Foto © Galerie hlavního města Prahy, Pavel Baňka

Dívka s ptáčkem, Syracuse, USA, 1987
Markéta a holky se špekáčky, 1983
Markéta a Lucie, 1993
Stávka na AVU, listopad 1989
Studenti VŠUP Praha, listopad 1989
14
Fotogalerie

Pražský dům fotografie představuje obsáhlou výstavu s názvem Blízkost Pavla Baňky zaměřenou na portréty od osmdesátých let do současnosti. Autor vychází z tradice ateliérů první republiky, kdy byl důležitý výstup v podobě velmi kvalitního portrétu a autorství bylo potlačeno.

Baňka ale zachází ještě dále a navrací se navíc do začátků své kariéry a k amatérskému přístupu k fotografii. Portréty například nijak nepřikrášluje složitým světlem nebo důmyslnou scénou, nechává lidi hrát svou roli a tu zaznamenává. Autor také zachycuje své známé ve velmi improvizovaném prostředí, které naprosto jasně přiznává.

Autor sám tvrdí, že ho nejvíce zajímají výrazy, které není nutné vysvětlovat v popiskách pod snímky. Svým způsobem se pouští do sociální fotografie. Velmi výrazným je tak například soubor týkající se bleších trhů v jeho domě, kdy lidé vytvářejí klasické rodinné formace a za sebou mají pozadí z igelitů, čímž vzniká zajímavý kontrast.

V podobném duchu je i soubor Matky a Dcery, kde například společně portrétované pózují před dekou zavěšenou na sušáku na zahradě.

Výrazné jsou také snímky z konce osmdesátých let z amerického komunitního centra, které na volnočasové aktivity využívala zejména černošská komunita. Práci mu usnadnil fakt, že fotil děti, které se před objektivem vyloženě předváděly.

Kurátor výstavy Martin Mazanec téma Baňkova návratu k amatérství posunul ještě dále v podobě instalace výstavy, kdy snímky jsou připevněné lepicími páskami či špendlíky. Výstava tak působí v tom nejlepším slova smyslu surově, ale o to více vyzývá k bedlivému pozorování.

Pavel Baňka: Blízkost

Pořádá: Pražský dům fotografie

Délka trvání: do 7. ledna

Hodnocení: 80 %