„Lidé chtějí v baletu vidět něco nového“

Člen baletu Moravského divadla Jan Seitl sbíral v zahraničí zkušenosti. Teď je zpátky.

Jan Seitl absolvoval stáž v lotyšské Rize a po hostování v Německu se letos vrátil do Moravského divadla. „Věřím, že olomoucký baletní soubor teď půjde nahoru“, říká tanečník, který ztvárňuje titulní roli v inscenaci Macbeth a první dubnový víkend jej čeká choreografická soutěž v Hannoveru.

Vaše první větší příležitost v Olomouci byla role v komickém baletu Marná opatrnost. Máte rád podobné tituly s lehčími tématy? Určitě, myslím si, že v baletu je vážného až příliš. Divadla bohužel komické balety moc neuvádějí, přitom pro nás tanečníky je to příjemná změna. Konečně se můžeme na scéně usmát a odvázat se.

Jak jste se z Olomouce dostal až do německého Dortmundu? To bylo s mezizastávkou ve Státní opeře Praha. Tam si mě všiml manažer a dostal jsem nabídku jít tancovat do Německa. Hostování v Dortmundu se mi moc líbilo, získal jsem spoustu zkušeností a také nových přátel. Bohužel jsem tam nemohl z rodinných důvodů zůstat natrvalo. Nabídka nového šéfa olomouckého baletu Roberta Balogha mě zaujala, takže jsem se rozhodl to zase zkusit v Moravském divadle.

Jaký hlavní rozdíl je v přístupu k tanečníkům u nás a v zahraničí? Především, tanečníci v cizině jsou vnímáni jako profesionálové a jsou v tomto ohledu dobře placeni. Každý tanečník ví, že musí makat naplno, protože před divadlem čeká na jeho místo dalších sto zájemců. Není čas na nějaké radovánky nebo intriky. Ve světě jsem se naučil základní pravidlo: starej se o sebe a pracuj na sto procent. U nás v tomhle směru přece jenom převládá určitý amatérismus.

Jak vnímáte změnu na postu šéfa baletního souboru? Myslím si, že zdejší publikum už potřebuje vidět něco nového, jiného. Pod vedením Roberta Balogha bude balet v Olomouci mnohem lepší a zajímavější pro diváky. Mám sice nabídky odejít do Itálie a Německa, ale věřím tomu, že olomoucký baletní soubor půjde teď nahoru. A chci k tomu taky přispět.