Trasa dlouhá 85 kilometrů začíná v metropoli Simferopol a prochází vesnicí, kde Rusové nedávno zabrali významnou základnu ukrajinské armády, a slavnými vinicemi. Nakonec trolejbusy přijíždějí do lázeňského letoviska u Černého moře Jalty, kde si na konci druhé světové války Británie, Spojené státy a Rusko rozdělily svět.
Natalia Judenková vozí cestující již 30 let. Tato žena s krátkými vlasy a buclatýma nohama, oblečená do černých šatů, by dvě a půl hodiny trvající jízdu dokázala zvládnout se zavřenýma očima. „Chodím každý den do práce v dobré náladě, protože vozím lidi a příroda je tady skutečné krásná,“ tvrdí řidička s pohledem upřeným na vozovku, aby se vyhnula velkým děrám i krymských automobilistům, kteří jezdí často bezohledně.
Linka byla otevřena v roce 1959 na žádost tehdejšího sovětského vůdce Nikity Chruščova, protože místní příliš měkká půda neunesla železniční trať a autobusy by příliš znečišťovaly ovzduší. Lázeňská pobřežní střediska a divoké hory Krymu, kterých si cenili i carové, přitahovaly v té době turisty ze Sovětského svazu.
Trolejbusová linka 52 byla dlouho jediným způsobem dopravy pro pracovníky v oblasti. Když byl její provoz na vrcholu, přepravovala denně půl milionu lidí a trolejbus vyjížděl každé dvě minuty. „Tato silnice byla symbolem nového života, který lidem přinášel pohodlí a štěstí,“ ujišťuje ředitel krymské trolejbusové dopravy Valerij Zajkin. Za svou existenci krymské trolejbusy podle něj přepravily na šest miliard osob.
Trolejbusová linka na ruském poloostrově Krym |
Linka, bývalý symbol pokroku, si zcela zachovala svůj půvab. Avšak staré typy vozidel, které se vyrobily v Československu a stále jezdí, by se snadno uplatnily jako exponáty v muzeu. Mnoho cestujících také připouští, že by raději cestovali ve vlastním autě, kdyby nějaké měli. „Tyto trolejbusy by se měly zrušit, aby lidé mohli jezdit rychle jako v ostatních zemích. Trvá to příliš dlouho a stále se to třese,“ říká jeden z cestujících.
Ale ani nové typy vozidel nejsou uzpůsobeny pro silnici, která se vine mezi krymskými vrchy a poté náhle klesá k Černému moři. Jedna továrna na západní Ukrajině měla podle Zajkina zhotovit speciální trolejbusy pro linku 52. Ale politická situace na Krymu, který na základě místního referenda opustil Ukrajinu a připoutal se k Rusku, nechává otázku prozatím otevřenou.