Nejošklivější architektura? Výstava odhaluje vznik unikátních staveb včetně Transgasu

Jeden z příkladů brutalistní architektury v Praze, budovy Transgasu na Vinohradské, loni majitel i přes protesty odborníků zboural.

Jeden z příkladů brutalistní architektury v Praze, budovy Transgasu na Vinohradské, loni majitel i přes protesty odborníků zboural. Zdroj: Karel Jiří Čapek

Komplex budov Transgas na Vinohradské (1966–79), autoři: Ivo Loos, Jindřich Malátek, Václav Aulický, Jiří Eisenreich, Jan Fišer, Jiří Kozák.
Návrhy ke komplexu budov Transgas na Vinohradské, který vznikal v letech 1966–79.
Komplex budov Transgas na Vinohradské po dostavbě.
Hotel InterContinental (1968–1974), autoři: Karel Filsak, Karel Bubeníček, Jaroslav Švec a kol.
Hotel InterContinental dnes. Současní majitelé chtějí budovu uvést do původní podoby a změnit její okolí.
26
Fotogalerie

Někým milované, jiným nenáviděné. Takový osud mají brutalistní stavby postavené v 60. až 80. letech 20. století, které představuje výstava ve znovuotevřeném pražském Veletržním paláci.

Kromě historických fotografií známých i méně známých ukázek stylu označovaného jako brutalismus, mezi které patří i nedávno zbouraný Transgas nedaleko Národního muzea, jsou vystaveny také plány a modely nerealizovaných staveb či součásti interiérů od uznávaných tvůrců.

Národní galerie až do letošního listopadu vystavuje například díla manželské dvojice architektů Věry a Vladimíra Machoninových, tvůrců obchodního domu Kotva, či Karla Pragera, autora Nové scény Národního divadla a spoluautora budovy Federálního shromáždění u Václavského náměstí.

Mezi další projekty, jejichž minulost výstava odhaluje, patří hotel InterContinental, nedávno rekonstruované sídlo zbrojařské firmy Omnipol, sídlo Centrotex nad stanicí metra Pražského povstání nebo Barrandovský most.

U dobových snímků najdete ve fotogalerii dobu vzniku budov od počátku projektu až dokončení stavby s uvedením jejich autorů.

Brutalismus byl moderní architektonický styl, jehož název vychází z francouzského (béton) brut, neboli drsný beton. Oproti funkcionalismu byl výrazně autorský a dominantní. I z těchto důvodů měl tento styl také řadu odpůrců.