Od příštího roku bude maximální rychlost všech nových aut značky Volvo omezena na 180 km/h | E15.cz

Vše o gastro byznysu

Vše o gastro byznysu

Od příštího roku bude maximální rychlost všech nových aut značky Volvo omezena na 180 km/h

Karel Kilián - vtm.cz

K poměrně kontroverznímu kroku se odhodlala švédská automobilka Volvo. Od příštího roku chce do svých vozů instalovat omezovač rychlosti nastavený na maximálních 180 km/h. Argumentuje přitom snahou o zvýšení bezpečnosti.

Bezpečnost aut je jedním z hlavních faktorů a nutno říci, že automobilky v posledních letech učinily řadu opatření směřujících k jejímu zvýšení. Před několika lety přišlo Volvo s plánem nazvaným „Vision 2020“. Jeho cílem je učinit nová auta tak bezpečná, že se v nich nikdo nezabije ani nezraní.

Jedině s omezovačem

Dlouho nebylo jasné, jaká opatření chce výrobce v rámci svého plánu uskutečnit. V březnu přišlo oficiální oznámení, které v automobilových médiích vzbudilo velký rozruch: od příštího roku bude maximální rychlost všech nových aut značky Volvo (počínaje modely pro rok 2021) omezena na 180 km/h.

Prezident firmy Håkan Samuelsson v tiskové zprávě uvedl, že omezení rychlosti samozřejmě není všelékem na veškeré nehody se zraněním či usmrcením. Trvá ale na tom, že „to stojí za to udělat, i kdyby to mělo zachránit jediný život.“

Audi představilo svůj nový systém GLOSA. Umožní vám snažší průjezd na semaforech

Švédové chtějí tímto způsobem odstartovat diskuzi o tom, do jaké míry má výrobce aut právo nebo dokonce povinnost instalovat do vozidel technologie, které mění chování řidiče a řešit věci jako je překročení rychlosti, řízení pod vlivem alkoholu nebo rozptylování.

Opravdu je to dobrý nápad?

Z pohledu konkurenčního boje je to určitě odvážný krok. Většina výrobců jde v tomto případě opačným směrem – například Tesla zvýšila formou aktualizace maximální rychlost Modelu 3 Performance na 260 km/h.

Na druhou stranu ve většině zemí, kde Volvo prodává své vozy, je maximální rychlost jízdy omezená zákonem a bývá hluboko pod hranicí 180 km/h. Výjimkou jsou v tomto směru vybrané úseky německých dálnic, kde nejvyšší rychlost není stanovena. I německé automobilky ale dodržovaly „gentlemanskou dohodu“ a omezovaly rychlost většiny svých aut na 250 km/h.

Bugatti La Voiture Noire: Nejdražší nové auto na světě stojí přes čtvrt miliardy

Jak naznačil Samuelsson, Volvo tímto krokem nastoluje filozofickou otázku: má automobilka právo – byť v rámci bezpečnosti – omezovat své zákazníky? Nemělo by to být spíše jejich rozhodnutí, jak budou s auty, které si pořídili za často nemalé peníze, jezdit?

Omezením maximální rychlosti to neskončí

Volvo je přesvědčeno o správnosti svého rozhodnutí: „Problém rychlé jízdy je, že nad určitou rychlostí nejsou technologie pro ochranu vozidel a inteligentní infrastruktura dostatečné, aby v případě nehody zabránily těžkým zraněním a úmrtím. To je důvod, proč jsou ve většině západních zemí zavedena rychlostní omezení, přesto však k překračování rychlosti dochází a je jedním z nejčastějších důvodů dopravních nehod.“

Dle Švédů dostávají miliony řidičů pokuty za vysokou rychlost a údaje o dopravních nehodách z Národní správy a bezpečnosti silničního provozu ukazují, že 25 procent všech dopravních nehod v USA v roce 2017 bylo způsobeno právě překročením maximální povolené rychlosti.

Ferrari F8 Tributo jde proti proudu. Namísto elektromotoru má řvoucí osmiválec

Dalším prvkem, který chce Volvo zanést do svých aut, je automatické omezení rychlosti v oblastech kolem škol a nemocnic. V takovém případě by systémy vozidla přizpůsobovaly rychlost jízdy aktuálním místním limitům.

Článek vyšel na serveru VTM >>>

Autor: Karel Kilián - vtm.cz
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!