Audi představilo svůj nový systém GLOSA. Umožní vám snažší průjezd na semaforech

GLOSA (Green Light Optimized Speed Advisory – optimalizovaná regulace rychlosti podle zeleného světla)

GLOSA (Green Light Optimized Speed Advisory – optimalizovaná regulace rychlosti podle zeleného světla) Zdroj: VTM.cz

GLOSA (Green Light Optimized Speed Advisory – optimalizovaná regulace rychlosti podle zeleného světla)
GLOSA (Green Light Optimized Speed Advisory – optimalizovaná regulace rychlosti podle zeleného světla)
GLOSA (Green Light Optimized Speed Advisory – optimalizovaná regulace rychlosti podle zeleného světla)
GLOSA (Green Light Optimized Speed Advisory – optimalizovaná regulace rychlosti podle zeleného světla)
Audi GLOSA
6
Fotogalerie

Německá automobilka Audi chystá pro budoucí majitele svých vozů zajímavou funkci, díky které nebudou muset trávit čekáním na semaforech tolik času, jako ostatní. Již v roce 2016 předvedla svůj systém Traffic Light Information, který poskytuje řidičům informaci o tom, jak dlouho bude svítit červená. Tentokrát se zaměřila na zelené světlo.

Audi novinku označuje zkratkou GLOSA (Green Light Optimized Speed Advisory – optimalizovaná regulace rychlosti podle zeleného světla). Ke svému fungování potřebuje napojení na městskou infrastrukturu řízení dopravy, což v praxi znamená, že v Česku to přinejmenším zatím nebude fungovat.

Zelená vlna

Cílem snahy je poskytnout řidičům možnost jet v takzvané „zelené vlně“ – tedy dojíždět ke křižovatkám v okamžiku, kdy v daném směru svítí zelená. Vůz má tedy informace o tom, kdy bude na příštím semaforu signál „volno“, bere v úvahu aktuální polohu, vzdálenost od křižovatky i lokální omezení rychlosti.

Na základě těchto údajů doporučí řidiči optimální rychlost, kterou by měl jet, aby k následujícímu semaforu přijel v okamžiku, kdy svítí zelené světlo. Uvedený systém funguje například v amerických městech Denver, White Plains, Gainesville, Orlando a v oblasti Severní Virginie.

Svým způsobem to připomíná dobu, kdy v našem hlavním městě fungovala zelená vlna na základě rychlostních světelných signálů. Těmito „semafory s čísly“ byl řidič informován o tom, jakou rychlostí by měl jet, aby další křižovatku projel na zelenou.

Auta připojená k infrastruktuře

Program Audi, označovaný jako „Vehicle-to-Infrastructure“ (zkráceně V2I), má fungovat ve třinácti amerických městech na celkem více než 4700 křižovatkách. Vozidlo komunikuje se systémy dopravní infrastruktury přes mobilní datové připojení 4G LTE.

Zatímco stávající verze V2I informovala řidiče pouze o tom, jak dlouho ještě bude svítit červené světlo, nová mu bude doporučovat, jakou rychlostí by měl jet, aby na dalším semaforu nemusel vůbec zastavovat.

Video placeholde
Audi GLOSA • VTM.cz

GLOSA může ve výsledku zlepšit celkový dopravní tok, ale také přinést ekonomické a ekologické výhody v podobě menšího množství paliva, které by auto spálilo při rozjezdech. Pokud bude funkce k dispozici ve více vozech, mohou tyto projíždět z jedné zelené na další bez zpomalení nebo zrychlování, čímž se sníží pravděpodobnost kolizí.

Zelená na předplatné

Informace o doporučené rychlosti budou k dispozici ve vybraných modelech na přístrojové desce a případně i na heads-up displeji, pokud je jím vůz vybaven. Později Audi hodlá integrovat tuto funkci do dalších systémů, jako je automatický start a autonomní řízení, čímž zlepší jejich funkčnost a účinnost.

Pro možnost fungování v rámci V2I je nutné pořízení předplatného služby Audi Connect Prime. To lze ve Spojených státech získat k některým modelům z let 2017 a 2018, podporovat ho budou také všechna letošní auta s výjimkou modelů A3, TT a R8.

Údaje z průzkumu AAA Foundation for Traffic Safety ukazují, že průměrný americký řidič tráví za volantem téměř 300 hodin ročně. Poskytnutí informací, jako je optimální rychlost příjezdu na zelené světlo, může podle Audi pomoci snížit stres a zlepšit pohodlí řidiče v tomto čase.

Článek vyšel na serveru VTM >>>